Historische podcasts brengen je les tot leven (herhaling 1)
De laatste jaren kenden podcasts een snelle opgang en verworven ze een plaats als waardevol en trendy medium. Net als filmfragmenten, boeken of artikels kunnen ze je helpen om je werkvormen te diversifiëren en op een andere manier kennis over te dragen. Deze nascholing wordt gegeven door leerkrachten die zelf de historische podcast ‘Geschiedenis voor herbeginners’ ontwikkelden. Ze helpen je op weg om geschikte podcasts te vinden voor je les, om er een krachtige les of opdracht aan te koppelen en om zelf met je leerlingen een podcast te maken. Maak je les gevarieerd en stemmig met de geknipte podcasts, misschien wel eentje van jezelf of van je leerlingen!
Programma
We verkennen de kanalen waar je goede podcasts kan vinden in het historisch of breder menswetenschappelijk vakgebied. Vervolgens verneem je aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe je podcasts zinvol kan inzetten in je les. Tenslotte bekijken we met welke software je zelf een podcast kan maken en ga je aan het werk om je eerste probeersels op te nemen en te monteren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je waar je goede historische en menswetenschappelijke podcasts kan vinden voor je les;
- kan je degelijke podcasts in de implementeren in je lespraktijk;
- beschik je over de basisvaardigheden om samen met je leerlingen zelf een podcast te maken.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis, filosofie, gedragswetenschappen, cultuurwetenschappen, PAV, burgerschapscompetenties, competenties met betrekking tot historisch bewustzijn, en aanverwante vakken
Begeleiding
Jonas Goossenaerts en Filip Vekemans leerden elkaar kennen tijdens hun studie Germaanse Talen (Nederlands/Engels). Jonas Goossenaerts behaalde daarna nog een Master in de Geschiedenis. Beiden geven ze les in het secundair onderwijs en samen begonnen ze tijdens de COVID19-lockdown met een podcast getiteld ‘Geschiedenis voor herbeginners’, die intussen een aardige plaats heeft verworven in het Vlaamse en Nederlandse podcastlandschap.
Praktisch
Cursuscode:
23/GES/047BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop met aangesloten microfoon en hoofdtelefoon/oortjes
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 17 april 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.