Hoe ga je in de geschiedenisles om met geschiedtheoretische vragen?
Hoe stimuleer je je leerlingen om stil te staan bij de eigenheid van historische kennis? Hoe verken je in de les de grens tussen geschiedenis als wetenschap en geschiedenis als narratief? Wat is de rol van constructie en interpretatie in de geschiedenis? Hoe laat je leerlingen reflecteren over begrippen als ‘verleden’, ‘heden’ en ‘toekomst’? Als leerkracht geschiedenis moet je in groeiende mate stilstaan bij de epistemologische grondslagen en de geschiedtheoretische aspecten van de geschiedschrijving. Maar hoe breng je dit aan en wat doe je met relativistische stellingen in de les? In deze nascholing verken je nieuwe werkvormen om geschiedtheoretische kwesties op een boeiende manier aan te pakken met je leerlingen.
Programma
In deze hands-on nascholing onderzoek je samen welke vragen en methodieken leerlingen aanzetten om te reflecteren over geschiedtheoretische kwesties en hoe je als leerkracht de leerlingen in dit proces kan begeleiden. Je ervaart zelf hoe je de verschillende methodieken in je les kan toepassen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- sta je open voor geschiedtheoretische vragen;
- herken en formuleer je zelf geschiedtheoretische vragen;
- zet je nieuwe werkvormen in;
- hanteer je nieuwe gesprekstechnieken.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis tweede en derde graad secundair onderwijs.
Begeleiding
Broos Delanote is filosoof en historicus. Hij is werkzaam als leerkracht geschiedenis, filosofie en Nc Zedenleer. Hij werkt als vakdidacticus aan de UAntwerpen en is aan Odisee Hogeschool tewerkgesteld als onderzoeker.
Praktisch
Cursuscode:
22/GES/044AEducatief materiaal ontwikkeld door Odisee/UAntwerpen inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 20 maart 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.