Hoe taalvaardigheid en kritisch denken jouw leerlingen wereldwijzer maken in deze tijd van over- en fake informatie
Fake news, polarisering, factchecking, complottheorieën en de niet aflatende informatiestroom. Hoe bewaar je het overzicht? Hoe ontkracht en factcheck je? En kan je iemand die diep in de fabeltjesfuik is gezwommen nog terughalen? Taal en kritisch denken spelen hierin een grote rol. Aan de hand van kneepjes uit de klassieke retorica, de grootste complottheoriën van de 20ste eeuw, wetenschapsfilosofie en een dosis oefeningen leer je hoe je met je leerlingen deze kritieke toestand kritisch kan benaderen.
Programma
We bespreken verschillende vormen van epistemologie, zonder daarbij meer moeilijke woorden dan 'epistemologisch' en 'wetenschapsfilosofie' te gebruiken. We behandelen niet alleen mogelijke fouten in kritisch denken, maar ook de mogelijke wisselwerking tussen taalvaardigheid en kritisch denken. We vragen ons af op welke wijze taal noodzakelijk is om kritisch te denken en of je dus ook kan werken aan kritisch denken door te werken aan taalvaardigheid. Dit alles koppel je aan de laatste stand van zaken rond taalvaardigheidsonderwijs, aan het geven van feedback en aan burgerschapseducatie.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- ken je de basisprincipes van wetenschapscommunicatie die interessant is voor je leerlingen die hun scriptie of eindwerk schrijven;
- heb je inzicht in de laatste stand van zaken rond feedback, kritisch denken en burgerschap;
- maak je gebruik van een bundel lesmateriaal rond kritisch denken, complottheorieën, drogredenen en argumentatieleer;
- geef je een lessenreeks rond kritisch denken en taalvaardigheid aan de hand van het aangeboden lesmateriaal.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands, talen en wetenschappen uit de 2de en 3de graad en alle onderwijsvormen secundair onderwijs, alle leerkrachten die werken rond burgerschapseducatie, kritisch denken en fake news. Geen verdere voorkennis vereist.
Begeleiding
Dennis Van der Kuylen is lector Nederlands, taalvaardigheid en onderzoeksvaardigheden in de lerarenopleiding aan de AP Hogeschool. In diezelfde lerarenopleiding is Dennis onderzoeker naar taal, TOL en wetenschapseducatie in het internationale PWO Schooltaalvaardig. Daarnaast is hij ondervoorzitter van het Nederlands Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
23/NED/036BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 7 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.