Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie? Ga aan de slag met de online inspiratietool ‘KLIMAX’!
Benieuwd naar de meest recente inzichten over effectieve klimaateducatie? Weet je graag welke ingrediënten je best toevoegt aan je klimaatlessen of -project voor meer impact? Op zoek naar nieuwe inspiratie of andere invalshoeken om je klimaatles te verrijken?
Programma
In deze nascholing maak je op een interactieve manier kennis met de belangrijkste inzichten uit de recente wetenschappelijke literatuur over effectieve klimaateducatie. Aan de hand van concrete voorbeelden stellen we de bouwstenen voor waarmee je je klimaatles of -project kan opbouwen. Daarna gaan we aan de slag met de nieuwe digitale inspiratietool Klimax. Uit een digitale ideeënbak pin je die topics, thema’s en werkvormen waarmee je zelf aan de slag wil gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je inzicht in de belangrijkste ingrediënten van impactvolle klimaateducatie;
- beschik je over de competenties die nodig zijn om te kunnen spreken van impactvolle klimaateducatie;
- verrijk je je klimaatlessen met een aantal concrete methodieken;
- gebruik je de inspiratietool Klimax voor je klimaatlessen;
- beschik je over inspirerend materiaal, methodieken, literatuur en publicaties… om je leerlingen warm te maken een actieve en positieve rol te spelen in het klimaatverhaal.
Doelgroep
Leerkrachten (basis- en secundair onderwijs – alle finaliteiten) die het thema klimaat aan bod willen laten komen in hun lessen of die op zoek zijn naar inspiratie voor een vakoverschrijdend klimaatproject op school. Iedereen die deze tool wil kunnen toelichten aan andere leerkrachten.
Begeleiding
Ines Dewulf werkt een jaar als procesbegeleider bij Duurzaam Educatiepunt en focust zich voornamelijk op duurzaamheidscompetenties en klimaateducatie naar het leerplichtonderwijs en EDO-professionals. Het liefste creëert ze interactieve workshops en projecten en probeert ze nieuwe methodieken uit. Daarvoor was ze 7 jaar leerkracht PAV in de 3de graad in het technisch atheneum Lokeren.
Nele Dillen is procesbegeleider bij Duurzaam Educatiepunt en haar roots liggen bij MOS. Momenteel werkt ze onder andere aan ‘Klimaateducatie met impact’ en ‘Klimax’, educatie voor duurzaam ruimtegebruik en professionaliseren en connecteren van EDO-professionals. Ze houdt ervan mensen en goeie ideeën met elkaar te verbinden.
Praktisch
Cursuscode:
24/WET/014ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.