Je bent hier:
Hoger onderwijs in zicht - live online nascholing
Hoger onderwijs in zicht - live online nascholing
Hoe help ik mijn leerlingen bij de studiekeuze naar het hoger onderwijs?
Gids voor leerkrachten derde graad, leerlingbegeleiders, directies en CLB-medewerkers.
Een juiste studiekeuze heeft impact op de slaagkansen van je leerlingen. Maar hoe help je hen daarbij? Wat is het belang van studieadvies en hoe pak je dat het best aan? Wij onderzoeken hoe je verschillende stappen van het keuzeproces vertaalt naar een concreet en goed getimed stappenplan. Hoe krijg je leerlingen, ouders en collega’s mee? Heldere communicatie is van groot belang.
Programma
We onderzoeken in groepjes hoe een keuzeproces verloopt en brainstormen over mogelijke activiteiten en de timing ervan op school. We analyseren good (and other) practices en wisselen tips & tricks uit over communicatie. We bekijken diverse tools om je leerlingen te helpen hun studiekeuze te maken en om zich voor te bereiden op het hoger onderwijs. Want kiezen stopt niet bij het doorhakken van de knoop. We proberen diverse vormen van feedback uit.
Doelstellingen
De deelnemer:
- heeft zicht op de verschillende stappen van het keuzeproces;
- kan dit omzetten in een efficiënt en goed getimed studiekeuzetraject;
- heeft inzicht in verschillende tools die het studiekeuzeproces kunnen ondersteunen;
- kan de leerlingen advies en praktische ondersteuning geven bij de voorbereiding op het hoger onderwijs;
- communiceert over het studiekeuzetraject met alle stakeholders op een heldere en efficiënte manier.
Doelgroep
Leerkrachten derde graad secundair onderwijs, leerlingbegeleiders, directies, ondersteuners en CLB-medewerkers.
Begeleiding
Joëlle De Raet was jarenlang leraar en coördinator op een secundaire school en begeleidde met veel passie de studiekeuze van laatstejaars. De laatste jaren sprak zij als medewerker van de Universiteit Antwerpen met tientallen directies en coördinatoren over hun studiekeuzetraject. Als moeder van een zoon (die meteen goed koos) en een dochter (die wat omwegen nodig had) is zij ervaringsdeskundige in keuzestress.
Praktisch
Cursuscode:
20/LZG/033ADeze nascholing vindt plaats via afstandsonderwijs aan een aangepaste prijs van € 110.
Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 25 november 2020 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.