Je bent hier:
ICT-tools voor elke les: motivatie, betrokkenheid en leerrendement verzekerd! (herhaling 1)
ICT-tools voor elke les: motivatie, betrokkenheid en leerrendement verzekerd! (herhaling 1)
Als je ICT wilt inzetten in jouw les en nog inspiratie of concrete voorbeelden zoekt, dan is deze nascholing helemaal voor jou! Je gaat aan de slag met verschillende ICT-toepassingen die je meteen in jouw klas kan inzetten. Dit levert gegarandeerd doelgerichte lessen op, die zowel door jou als de leerlingen gesmaakt worden. Niet onbelangrijk: het betekent zelfs tijdswinst.
Programma
Dit is een echte DIY-nascholing* waarbij je na enkele muisklikken en/of swipebewegingen voorbeelden van doelgerichte ICT-toepassingen mee naar de eigen klas neemt.
Je maakt kennis met en ervaart de mogelijkheden van QR-codes en interactieve toepassingen zoals Quizizz, Nearpod, Quizlet, Padlet, SeeSaw (digitaal portfolio), Classroomscreen, Bookwidgets (beginners) en Google Classroom . Je kan deze toepassingen doelgericht inzetten tijdens elke lesfase en bijvoorbeeld om de beginsituatie te bepalen, voorkennis te activeren, een klasgesprek op gang te brengen, het leerproces van leerlingen te ondersteunen, differentiatiemogelijkheden te creëren en te evalueren. Hiervoor vertrekken we vanuit de 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Er is aandacht voor tools m.b.t. mediawijsheid want leerlingen veilig leren omgaan met media vormt een hele uitdaging.
Na de demonstraties ontwerp je onder begeleiding en op eigen tempo digitale toepassingen op maat van jouw lesdoelen en doelgroep. Je krijgt concrete suggesties om de toepassingen optimaal in te zetten. De talrijke voorbeelden voor elk leerjaar bieden heel wat inspiratie. Het door jou ontwikkelde materiaal kan je daags nadien inzetten in jouw klas: zo ben je helemaal mee met de Digisprong.
* Do It Yourself
Doelstellingen
De deelnemer:
- maakt een doelgerichte keuze uit het aanbod aan activerende en interactieve online tools voor de eigen klaspraktijk;
- ontwerpt met de aangebrachte online tools eigen concrete toepassingen.
Doelgroep
(ICT)Leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Je exploreert de mogelijkheden van elke tool zowel op basis als meer gevorderd niveau, met praktijkvoorbeelden uit alle leerjaren.
Begeleiding
Pascal Penta is leerkracht lager onderwijs, mediacoach en iPad-coach. Hij is een fervente bijdrager van het onderwijsleermiddelennetwerk KlasCement.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/104BCursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en lader, smartphone/tablet om praktijkvoorbeelden uit te testen.
Indien de laptop in schoolbeheer is, check op voorhand bij de ICT-verantwoordelijke welke toegangsrechten je hebt.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 15 maart 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.