Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Werkvormen   'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing

'Ik kan dat niet!' Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - live online nascholing

De overgang van de kleuterklas naar de basisschool is een belangrijk kantelmoment en nog steeds een grote stap. Veel kinderen zijn op 6 jaar nog niet schoolrijp en proberen te "ontwijken".
Tijdens deze nascholing geven we tips, adviezen én antwoorden. We ervaren ‘faalangst’, passen oefeningen aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst. Verder bespreken we kort verschillende moeilijkheden en gaan in op vragen uit de groep.

Programma

Tijdens deze nascholing krijg je antwoord op volgende vragen:

  • Wat is schoolrijpheid en welke onderdelen zijn belangrijk?
  • Hoe ontstaat faalangst?
  • Hoe zorgen we voor een vlottere overgang en welke oefeningen en acties zijn goed, welke minder goed of helemaal niet goed?
  • Hoe kan je bij kleuters bij het uitvoeren van verschillende activiteiten (raamfiguren, schuine lijnen, grafomotoriek en schrijfmotoriek, tekenen, puzzelen, richtingsmoeilijkheden en spiegelen, ruimtelijke oriëntatie, voorbereidend rekenen en talige moeilijkheden) merken dat er sprake kan zijn van zwakkere schoolrijpheid?

We hanteren volgende werkvormen: proeven uitvoeren, schoolrijpheidsmoeilijkheden en faalangst ervaren, kinderen observeren en bespreken. Je krijgt een theoretische uiteenzetting, gaat actief aan de slag en krijgt een antwoord op jouw vragen. Verder is er de mogelijkheid om in discussie te treden met en te leren van elkaar.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing/Tijdens deze nascholing:

  • benoem je de verschillende factoren van schoolrijpheid en de verschillende moeilijkheden die optreden bij zwakkere schoolrijpheid;
  • ontdek je wat je kan doen om van een ‘grote sprong’ slechts een ‘kleine stap’ te maken;
  • bepaal en meet je schoolrijpheid en definieer je een goede schoolrijpheidsproef;
  • herken je en doorbreek je de vicieuze cirkel van faalangst;
  • pas je oefeningen en opdrachten aan i.f.v. schoolrijpheid en faalangst;
  • onderzoek je het belang van lukken en falen;
  • beoordeel je wanneer je zelf een oplossing kan bedenken of wanneer je best doorverwijst.

Doelgroep

(Zorg) leerkrachten uit het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs, directies en beleidsondersteuners, CLB-medewerkers, ondersteuningsnetwerkers. Het is een meerwaarde wanneer zowel de kleuterleerkracht uit de 3de kleuterklas, als de leerkracht uit het 1ste leerjaar samen deze nascholing volgen.

Begeleiding

Marc Litière, licentiaat lichamelijke opvoeding en kinesitherapie, psychomotorisch systeemtherapeut, coördinator groepspraktijk psychomotoriek voor kinderen.

Praktisch

Cursuscode: 22/BAS/072A

Deze nascholing gaat live online door.

Digitaal cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 28 november 2022 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs (Zoom)


Deze cursus is volzet.
Inschrijven voor herhalingscursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen