Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Geschiedenis   In team STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de B-stroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit

In team STEM-projecten ontwikkelen voor leerlingen van de B-stroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit

In de tweede en derde graad werd ervoor gekozen om geen aparte eindtermen met betrekking tot technologie te formuleren, maar om het 'ontwerpen van technische systemen' en het 'onderzoeken van technische systemen' te integreren. Om STEM-onderwijs mogelijk te maken moeten leerinhouden uit wiskunde, wetenschap en technologie geïntegreerd worden toegepast. Dit kan ook in de B-stroom van de eerste graad nuttig zijn.

En nu?

STEM-projecten ontwikkelen voor jullie leerlingen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
In deze nascholing ondersteunt de cel iSTEM inkleuren leerkrachtenteams in de ontwikkeling van STEM-projecten met de COOL voor iSTEM methodologie.
Tijdens de laatste sessie wisselen de verschillende teams hun projecten uit.

Programma

Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Eindtermen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk?

STEM is interdisciplinair, inclusief, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele i's van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag 'Hoe breng je STEM in de klas?'.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM-projecten willen ontwikkelen. De cel wil jullie vertrouwd maken met de basisideeën van iSTEM, maar wil jullie vooral op weg helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van een STEM-project.
Hiervoor baseren we ons op een wetenschappelijke methodologie, COOL voor iSTEM.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, werk je het best met een team van theorie- en praktijkleerkrachten.

Programma
Lesdag 1
Voormiddag: Hands-on kennismaking met iSTEM-didactiek
Namiddag: Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project
Opdracht: Aanpassen eigen STEM-project


Lesdag 2
Voormiddag

  • Reflectie opdracht
  • Opstart ontwikkeling script nieuw STEM-project

Namiddag

  • Presentatie evaluatie STEM-projecten
  • Finalisatie script
  • Reflectie


Lesdag 3

  • Terugkomsessie: presentatie en uitwisseling projecten
  • Parallelle workshops rond diversiteit, STEM-concepten, evaluatie en computationeel denken

Doelstellingen

Na het volgen van dit nascholingstraject...

  • heb je alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
  • beschik je over de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
  • heb je inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
  • pas je een eigen project aan aan de iSTEM-criteria;
  • heb je connectie met en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.

Doelgroep

Een enthousiast team van 2 à 5 leerkrachten die lesgeven in de B-stroom, de dubbele finaliteit of arbeidsmarktfinaliteit en samen een STEM-project willen uitwerken. Dit team bestaat liefst uit theorie- en praktijkleerkrachten. Boeiend wordt het zeker als het dan ook nog eens graad- of misschien zelfs schooloverschrijdend samengesteld is.

Begeleiding

Seppe Hermans behaalde zijn bachelor in de elektrotechniek. Hij stond meer dan 12 jaar voor de klas en was de laatste twee jaar actief als technisch adviseur. Onlangs studeerde hij af als master in de opleidings- en onderwijswetenschappen en werkt momenteel aan zijn doctoraat over geïntegreerd STEM-onderwijs.

Philippe Bastiaenssens deed ervaring op in het ontwikkelen en begeleiden van competentieontwikkelende en vakoverschrijdende leertrajecten in het secundair onderwijs. Momenteel is hij werkzaam in het domein STEM als praktijklector en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen, en lid van de cel iSTEM inkleuren.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 23/STM/062A

De basisprijs (625 euro) is voor een team van 2 tot 5 personen. Een team mag uitgebreid worden tot 5 deelnemers. Er kunnen maximaal 6 teams deelnemen.

Let op: slechts één collega per team schrijft zich in, de namen van je andere collega('s) zet je in het opmerkingenveld én zij moeten ook zelf een CNO-account hebben (aan te maken op de website van CNO).

Schrijft elk teamlid zich toch afzonderlijk in, betaal je telkens 625 euro en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Hou daarom zeker rekening met bovenstaande manier van inschrijven.


Jouw bijdrage: 625 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) laptop mee.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Tijdens de eerste lesdag gaan de leerkrachten aan de slag met een eigen (STEM-)project dat gebruikt wordt op school. Dit project mag op voorhand gestuurd worden naar miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 18 oktober 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
dinsdag 7 november 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
maandag 4 december 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen