Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Inclusief onderwijs haalbaar maken: hoe breng je dat in praktijk?

Inclusief onderwijs haalbaar maken: hoe breng je dat in praktijk?

Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-…), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank…

Programma

Hoe bied je in een diverse context zo goed mogelijk onderwijs voor elk van je leerlingen, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan? Dat is de kernvraag van deze dag. Geen theoretische uiteenzetting, wel een dag vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om inclusief onderwijs zo haalbaar mogelijk te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de bijzondere leerlingen, maar evengoed voor de gemiddelde, soms wat onzichtbare leerlingen.

Opgelet: deze nascholing gaat niet over specifieke leerlingeneigenschappen op zich (bv. ASS of opgroeien in armoede), al zullen er heel wat ter sprake komen. De focus ligt wel op het haalbaar inclusief lesgeven aan groepen waarin de kinderen heel diverse noden hebben (bv. Hoe geef ik les aan een klas met én kinderen met ASS én kinderen met een beperking én kinderen die opgroeien in armoede én …?).

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • kijk je op een inclusievere manier naar de leerlingen waarmee je werkt;
  • ken je praktische strategieën om inclusiever én voor jezelf haalbaar les te geven;
  • maak je gerichtere keuzes over wat je wel en niet doet voor leerlingen en communiceer je hierover helder, onder andere naar ouders.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers, ondersteuners uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Kortom, deze nascholing is geschikt voor iedereen die inclusief kleuter- en of lager onderwijs wil bieden, maar botst tegen de grenzen van het haalbare en heel concrete inspiratie wil.

Begeleiding

Steffie De Baerdemaeker draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, grotendeels in Molenbeek (Brussel). Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en inclusie.

Praktisch

Cursuscode: 23/BAS/104A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 11 maart 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen