Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinatie   Integraal beleid voeren voor cognitief sterke leerlingen: van onderzoek naar praktijk

Integraal beleid voeren voor cognitief sterke leerlingen: van onderzoek naar praktijk

De leerlingen in je school vormen ongetwijfeld een zeer diverse groep. Elke leerlingengroep vraagt om specifieke aandacht, zo ook cognitief sterke leerlingen. Op basis van een praktijkvoorbeeld dat vertrekt vanuit onderzoek, zie je hoe het voeren van een integraal beleid samen met het ganse schoolteam ALLE leerlingen op alle vlakken uitdaagt en versterkt.

Programma

Tijdens deze cursusdag krijg je manieren aangereikt om op een integrale manier beleid te voeren en linken te leggen met verschillende schooleigen domeinen zoals het onderwijskundig beleid, het ICT-beleid, het personeelsbeleid en het opvoedingsproject. Je verwerft inzichten en ontdekt strategieën om een leren leren-beleid op poten te zetten dat tegemoet komt aan de noden van alle leerlingen, dus ook de cognitief sterkere leerlingen.
Daarnaast biedt deze opleiding een interessant kader om verandering in je organisatie te brengen middels onderzoek en vorming. Je staat stil bij je eigen leiderschap en reflecteert over je schoolwerking.
Aan de hand van een presentatie, uitgewerkte voorbeelden en reflectieopdrachten ga je in interactie met de lesgever en de andere cursisten.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je inzicht in een praktisch voorbeeld waarbij linken gelegd worden tussen verschillende beleidsdomeinen die tot een groot beleidsgeheel gesmeed worden;
  • heb je kennis opgedaan om onderzoek en vorming in te zetten als veranderingsinstrumenten;
  • reflecteer je over je eigen organisatie en je leiderschap bij een concreet voorbeeld van beleidsverandering;
  • heb je een kader met praktische uitwerking aangereikt gekregen om verandering in je organisatie te brengen;
  • heb je kennis gemaakt met de executieve functies als kader voor een leren leren-beleid.

Doelgroep

Deze vorming is geschikt voor directies, leerlingenbegeleiders en personeelsleden die behoren tot het middenkader (lager en secundair onderwijs).

Begeleiding

John Caron is schoolleider met 15 jaar ervaring, bijzondere interesse in innovatie, waarderend leren, groeimindset, leren leren, beleid voor cognitief sterke leerlingen.

Praktisch

Cursuscode: 23/DR/281A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 30 november 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen