Je bent hier:
Klasmanagement: jij hebt de sleutel in handen!
Klasmanagement: jij hebt de sleutel in handen!
Omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen is geen evidentie en vormt best wel een uitdaging voor heel wat leerkrachten. Effectief klasmanagement gaat niet alleen om het oplossen van problemen maar vooral om het voorkomen van problemen. Deze nascholing biedt jou op een interactieve manier handvaten en tips om uitdagend gedrag te voorkomen of te verminderen door o.a. het pedagogisch klimaat te versterken. Daarnaast ondersteunt deze nascholing jou in het reactief (nog beter) leren omgaan met uitdagend gedrag in de klas.
Programma
Als leerkracht ben je de manager van je klas! Klasmanagement is een term voor alle maatregelen die een leerkracht neemt om een goed pedagogisch klimaat te scheppen zodat leerlingen met succes kunnen leren en werken.
Je hebt als leerkracht grote invloed op het gedrag van leerlingen. Het voorkomen of verminderen van uitdagend gedrag kun je voor een deel dus doen door jouw manier van kijken of handelen aan te passen en het pedagogisch klimaat te versterken. Je krijgt heel wat theoretische kaders aangereikt als een hulpmiddel om je eigen praktijksituatie te kunnen analyseren. De theorie is dus niet leidend voor de praktijkcontext maar wordt afgestemd op jouw specifieke context en jouw professionele eigenheid als leraar. Er is dan ook veel ruimte voor het inbrengen en behandelen van praktijkcasussen. Naast de syllabus krijg je diverse boekentips en extra literatuur aangereikt zodat je je, indien je dit wenst, verder kan verdiepen.
Theoretische kaders en/of thema’s die aan bod komen zijn:
- De Kegel van Afstemming
- Basisondersteuning gedrag en de link met basisondersteuning leren
- De vier houdingsaspecten van een leraar
- De vergeten variabele: het klaslokaal
- Het CAR-model van Stevens en de negen-cellenmatrix
- Socio-emotioneel leren en groepsvorming
- Interactive Behavior Management
- De roos van Leary en je eigen leerkrachtenstijl
- Soorten probleemgedrag en de criteria van Rutter
- Concentratie- en aandachtsproblemen
- Emotieregulatie
- Dubbelkwadranten van Ofman
- Omgaan met agressie in je klas
- ABC-schema en gedragsfunctieanalyse
- 5G-schema
- Straffen en belonen
- De straatcultuur in je klas: interculturele communicatie
- Executieve functies
- Verbindende communicatie
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing kan je:
- de basisondersteuning gedrag plaatsen binnen de Kegel van Afstemming en een analyse maken van interventies binnen deze gelaagde afstemmingsstructuur;
- de relatie tussen de basisondersteuning gedrag en basisondersteuning leren uitleggen en op basis hiervan een onderbouwde keuze maken met betrekking tot jouw handelen;
- een analyse maken met betrekking tot jouw rol en taken bij het realiseren van je klasmanagement en op basis hiervan komen tot aandachtspunten voor jezelf;
- je eigen visie ten aanzien van gedrag en sociaal emotioneel leren onderbouwd weergeven;
- de vier houdingsaspecten die belangrijk zijn bij de basisondersteuning gedrag uitleggen en toepassen op jouw praktijk;
- de wijze waarop jij tegemoet komt aan de basisbehoeften van leerlingen onderbouwd weergeven;
- een analyse maken van jouw eigen pedagogische (voorkeurs)stijl en op basis hiervan aandachtspunten formuleren;
- kritisch kijken naar je eigen communicatie en deze aanpassen aan je doelgroep;
- interventies opstellen om uitdagend gedrag te voorkomen in je eigen praktijksituatie;
- interventies ontwerpen voor leerlingen met uitdagend gedrag.
Doelgroep
Startende en ervaren leerkrachten s.o. die hun klasmanagement willen verbeteren en/of kritisch onder de loep nemen
Begeleiding
Els Putzeys is leerlingenbegeleidster en leercoach in een secundaire school, gelegen in een grootstedelijke context. Daarnaast werkt ze als docent bij de Hogeschool Fontys in Nederland als gedragsspecialiste. In de masteropleiding Educational Needs verzorgt ze o.a. de gedragsmodules.
Praktisch
Cursuscode:
23/OND/177ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Je eigen laptop (met oplader)
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je zal vooraf gevraagd worden om een casus in te brengen uit jouw praktijksituatie waarin je je handelingsverlegen voelt m.b.t. klasmanagement. Deze casussen worden dan in de loop van de sessie behandeld.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 26 oktober 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.