Je bent hier:
Kracht: van intuïtieve ideeën naar wetenschappelijke inzichten in de klas
Kracht: van intuïtieve ideeën naar wetenschappelijke inzichten in de klas
In deze inspirerende nascholing ontdek je alles wat je nodig hebt om de leerplandoelstellingen rond het thema kracht te behalen. Aan de hand van hands-on experimenten, boeiende activiteiten en concrete voorbeelden leer je op een praktische manier aan de slag te gaan. Bovendien ontvang je toegang tot digitaal materiaal, zodat je direct kan beginnen met het toepassen van de kennis in je klas.
Programma
Wanneer leerlingen je klas binnenstappen, kennen ze het woord ‘kracht’. Ze geven er een intuïtieve betekenis aan. Deze intuïtieve betekenis verschilt echter van de wetenschappelijke betekenis. Dat is voor veel leerlingen erg verwarrend. In deze vorming wordt de wetenschappelijke betekenis van de grootheid kracht uitgelegd en gespiegeld aan de intuïtieve betekenis die leerlingen eraan geven. Bovendien maak je kennis met lesmateriaal en werkvormen die deze verwarring efficiënt ophelderen.
Het lesmateriaal laat leerlingen actief nadenken over de verschillen tussen hun intuïtieve invulling en de wetenschappelijke betekenis van de grootheid kracht. Vervolgens ontdekken ze in korte onderzoeksopdrachten dat de wetenschappelijke betekenis goed werkt.
Het schriftelijk lesmateriaal is afgestemd op de leerplannen natuurwetenschappen en wordt digitaal ter beschikking gesteld. Dat geldt ook voor de syllabus.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- begrijp je de intuïtieve ideeën van leerlingen over de grootheid kracht;
- leg je de wetenschappelijke betekenis van de grootheid kracht uit voor leerlingen in de eerste en tweede graad secundair onderwijs;
- gebruik je effectieve werkvormen voor het thema kracht;
- verduidelijk je de grootheid kracht door middel van eenvoudige activiteiten en experimenten.
Doelgroep
Deze nascholing is bedoeld voor leerkrachten wetenschappen en STEM in de eerste en tweede graad s.o. die het thema kracht voor het eerst gaan behandelen in de klas, of voor wie een opfrissing wenst.
Begeleiding
Christel Balck is docent fysica aan de educatieve bachelor secundair onderwijs van de ODISEE Hogeschool.
Praktisch
Cursuscode:
24/FYS/052ASyllabus en digitaal materiaal inbegrepen.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 april 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.