Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM   Lastig gedrag in de klas en op school: voorkomen én aanpakken (herhaling 1)

Lastig gedrag in de klas en op school: voorkomen én aanpakken (herhaling 1)

Lastig gedrag van leerlingen, klassen waar je schoorvoetend naartoe gaat... Het zijn herkenbare situaties voor elke leerkracht. Tovermiddeltjes zijn er niet, dus ook deze tweedaagse zal niet alle problemen oplossen, maar het effect van deze vorming kan je helpen er minder stress aan over te houden.

Een aantal inzichten, technieken en strategieën kunnen ertoe bijdragen dat ieders balans tussen "krachten en lasten" langer in evenwicht blijft...

In deze tweedaagse vorming focussen we vooral op preventief handelen: "Hoe kunnen we lastig gedrag voorkomen? Wat kan ik als leerkracht doen?"

Nadien bekijken we hoe je de problemen van lastig leerlingengedrag beheersbaar kan maken voor jezelf, samen met collega's en het schoolbeleid. Deelnemen samen met collega's van de eigen school is een meerwaarde voor de implementatie van de inhoud van deze vorming.

Programma

Dag 1

-    kennismaking en verwachtingen;

-    communicatieprincipes (basis): luisteren met 4 oren en spreken met 1 mond;

-    lastig gedrag in een storende klasdynamiek: herkennen en ombuigen;

-    samen zoeken naar de meest efficiënte aanpak van klassituaties.

Dag 2

-    de preventiepiramide als model voor de analyse van de huidige schoolcultuur;

-    de interactiewijzer als bril om verschillende mogelijke reacties af te toetsen op haalbaarheid en effect (met oefeningen);

-    leercafé als werkwijze om een toolkit ‘omgaan met lastig gedrag’ samen te stellen.

Doorlopend: vanuit  ingebrachte casussen: tips, strategieën, stappenplannen om lastig gedrag te stoppen.

Werkwijze: de theoretische topics worden verduidelijkt vanuit voorbeelden en getoetst aan situaties uit de eigen klaspraktijk van de deelnemers. De kennis wordt toegepast in oefeningen en uitgewerkte situaties. De beide dagen bestaan zowel uit theoretische duiding als uit oefeningen en reflectie.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen strategieën om lastig gedrag van leerlingen te voorkomen;
  • kunnen doelbewust technieken en strategieën toepassen;
  • kunnen concrete situaties van lastig gedrag op verschillende niveaus (individuele leraar, klasgroep, lerarenteam, schoolbeleid, ouders) aanpakken;
  • kennen een stappenplan om lastig gedrag te stoppen;
  • kunnen situaties van lastig gedrag analyseren;
  • kunnen eigen handelen doelbewust behouden/ aanpassen/veranderen.

Doelgroep

Leraren s.o., ondersteunend personeel, mentoren, leerlingbegeleiders, iedereen die tijdens het uitoefenen van de schooltaak geconfronteerd wordt met lastig gedrag in de klas en op zoek is naar effectieve(re) antwoorden.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, ex-mentor, leerlingcoördinator, CNO-trainer.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 17/SEB/008B

Dranken en syllabus inbegrepen in de deelnameprijs. Beperkt aantal deelnemers.

Optie: 2 warme maaltijden € 20,20. Eigen lunchpakket mogelijk.


Jouw bijdrage: 195 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 032652973, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 23 januari 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)
dinsdag 30 januari 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

! NIEUW ADRES !
Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen