Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak

Leer- en ontwikkelingsproblemen: van breed kader naar gerichte aanpak

In deze nascholing gaan we apart in op de verschillende leer-en ontwikkelingsproblemen, maar bekijken we dit alles ook vanuit een breder kader. Vrijwel alle leerlingen met deze uitdagingen hebben namelijk een zwak werkgeheugen en ervaren moeite met plannen en organiseren, automatiseren en executieve functies.

Programma

Tijdens de eerste lesdag gaan we in op veelvoorkomende misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen. We bespreken tevens inzichten vanuit de neuropsychologie, met de nadruk op hoe leerkrachten kunnen inspelen op het versterken van executieve functies in de klas. Deze aanpak is echter van toepassing op alle leerlingen, niet alleen degenen met een gediagnosticeerde stoornis. We bieden praktische tips en moedigen deelnemers aan om hun eigen onderwijspraktijk in te brengen, met casussen als uitgangspunt.

Tijdens de tweede bijeenkomst behandelen we verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen, met de focus op do's en don'ts. Ons doel is niet alleen theoretische kennisoverdracht, maar ook interactie tussen deelnemers, waarbij concrete handvaten voor dagelijkse werkzaamheden worden aangereikt.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing kun je

  • misvattingen over leer- en ontwikkelingsproblemen identificeren en vermijden;
  • neuropsychologische inzichten toepassen in de klas om de executieve functies van leerlingen te versterken;
  • effectief inspelen op leer- en ontwikkelingsproblemen in je brede basiszorg en dagelijkse handelen als leerkracht;
  • praktische tips en strategieën gebruiken om leer- en ontwikkelingsproblemen aan te pakken in de onderwijspraktijk;
  • do's en don'ts identificeren bij verschillende leer- en ontwikkelingsstoornissen;
  • concrete handvaten en bruikbare aanbevelingen toepassen in je eigen werkcontext.

Na het voltooien van deze nascholing beschik je over de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met leer- en ontwikkelingsproblemen en de leerervaring van al je leerlingen te verbeteren.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren en middenkader uit het lager (3de graad) en secundair onderwijs die hun kennis rond leer-en ontwikkelingsproblemen willen verdiepen. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Begeleiding

Els Putzeys is een ervaren leerlingenbegeleider, leercoach en docent aan de masteropleiding ‘Educational Needs’ met expertise in gedrag, wiskunde en neuropsychologie. Met 20 jaar ervaring als wiskundeleraar en persoonlijke ervaring in het opvoeden van kinderen met autisme, dyslexie en ADD, deelt ze waardevolle kennis en inzichten vanuit haar werk in een grootstedelijke schoolcontext en als docent aan Fontys OSO.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 23/LZG/056A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

eigen laptop of tablet

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Aan de deelnemers zal gevraagd worden om voorafgaand aan de tweede lesdag een praktijkcasus mee te brengen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 22 januari 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
woensdag 21 februari 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen