Je bent hier:
Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands (herhaling 1)
Leesdossier revisited: een inspiratiesessie voor leerkrachten Nederlands (herhaling 1)
Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe zorg je ervoor dat het leesdossier geen stapel saai verbeterwerk wordt, met lectuurtaken over boeken die de leerlingen misschien niet eens gelezen hebben? En hoe ontsnap je aan leeslijsten met altijd maar diezelfde klassiekers? Deze sessie biedt je een kader voor literaire leesvaardigheid, inspirerende en gebruiksklare voorbeelden om het leesdossier op een originele manier te benaderen en ruimte om onderling ideeën uit te wisselen.
Programma
Na een algemene inleiding over het leesdossier, de nieuwe eindtermen en de cesuurdoelen stellen de drie lesgevers hun eigen invalshoek op het leesdossier voor: van graphic novels, over non-fictie, tot een echte boekenclub. We delen onze lesvoorbeelden en onze praktijkervaringen en geven een aantal tips om efficiënt en effectief feedback te geven zonder je in het verbeterwerk te verliezen. Ten slotte blijft er tijd voor interactie en wisselen we onderling good practices uit. Op deze manier heb je aan het einde van de sessie heel wat frisse ideeën en concreet materiaal voor een (vernieuwd) leesdossier op zak.
Doelstellingen
- Je maakt kennis met het theoretische kader rond literaire leesvaardigheid.
- Je krijgt drie concrete praktijkvoorbeelden om op een originele manier aan de slag te gaan met het leesdossier.
- Je ziet de koppeling met de nieuwe eindtermen en leerplandoelen.
- Je krijgt een aantal boekentips over recente young adult-literatuur.
- Je krijgt tips mee om efficiënt en effectief feedback bij lectuurtaken te geven.
- Je wisselt onderling ideeën uit en gaat met frisse inspiratie naar huis.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands in de tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit
Begeleiding
Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Ze werkte via een detachering voor Het Archief voor Onderwijs en is auteur bij Digitale Methode Nederlands, waar ze de leerlijn literatuur mee uitwerkt.
Tim Nelissen is leerkracht Nederlands en Engels in de derde graad aan het Sint-Norbertusinstituut (campus Sint-Jan) in Antwerpen. Naast zijn lesopdracht coördineert hij ook de 3de graad doorstroomfinaliteit.
Praktisch
Cursuscode:
23/NED/032BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of iPad en oortjes
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 februari 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.