Leesplezier en nieuwe media in de 1ste en 2de graad: een mooi huwelijk? (herhaling 1)
Veel leerlingen lezen niet graag boeken, maar online hebben ze nog nooit zoveel gelezen als vandaag. Als ze zo veel bezig zijn met gamen, internetten en Facebooken, hoe kunnen we daar in de lees- of literatuurles dan ons voordeel mee doen? Hoe vermijden we vooral dat 12- tot 15-jarigen alle plezier in lezen kwijtspelen, zoals nu vaak het geval is?
Een projectgroep en studenten van de Artesis-Plantijn hogeschool en de Universiteit Antwerpen ontwikkelden een vernieuwende leesaanpak met een E.
De E van elektronica maar ook de E van emotie. De basis: vijf grote principes die leesplezier bij jongeren stimuleren. Het middel: nieuwe media.
Programma
Tijdens deze workshop maak je op een ervaringsgerichte manier kennis met vijf principes waarvan onderzoekers hebben bewezen dat ze leesplezier bevorderen.
- Via allerlei opdrachten en reflectiemomenten ontdek je de meerwaarde van vier vernieuwende tools voor leesplezier:
- tafelen met tablet tales;
- reis rond de wereld met Google Lit Trip;
- op avontuur met een role playing game;
- voelen aan gedichten.
- Je krijgt een theoretisch kader mee rond leesplezier: wat werkt wel en wat werkt niet?
- Praktijkfilms tonen je hoe deze tools werken in de klas.
- Samen met de andere deelnemers analyseer je daarbij het lesmateriaal en de didactiek. Je brainstormt mee hoe je de vier tools voor eigen klas en onderwijsniveau kunt gebruiken.
- Tijdens een praktisch luik leer je bovendien werken met een gloednieuwe tool die lezen en schrijven op een verrassende manier met elkaar verenigt.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de wetenschappelijk onderbouwde principes van leesplezier formuleren;
- vernieuwde tools die leerlingen meer leesplezier geven, exploreren;
- kritische didactische analyses van lessen rond leesplezier maken;
- hun visie op leesonderwijs verrijken;
- creatief nadenken over toepassingen voor hun eigen leeslessen.
Doelgroep
Leraren Nederlands eerste en tweede graad s.o.
Begeleiding
Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie, ex-leraar tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, gewezen redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs, onderzoeker en auteur van het doctoraal proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’ en van het gelijknamige praktijkboek (Die Keure) hierover.
Praktisch
Cursuscode:
23/NED/004BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 3 mei 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.