Leren in beweging, cognitieve doelen bereiken door te bewegen in de lagere school
Met bewegingsintegratie worden alle activiteiten bedoeld die de leerkracht in zijn klaspraktijk kan toepassen met het oog op het bereiken van de cognitieve leerdoelen enerzijds en het verhogen van de fysieke activiteitsgraad anderzijds.
In deze nascholing geven we je een antwoord op de volgende vragen:
- Waarom bewegingsintegratie?
- Wat zijn belemmerende en versterkende factoren?
- Hoe kan je op een bewegende manier aan cognitieve doelen werken?
Programma
De nascholing start met een theoretisch luik waarin de relatie tussen beweging en cognitieve ontwikkeling aan bod komt. Daarnaast zoomen we in op de verschillende types van bewegingsintegratie alsook de belemmerende en bevorderende factoren. Het theoretische luik wordt afgesloten met de thema’s welbevinden en betrokkenheid.
Het tweede deel van de navorming focust op het integreren van bewegingsactiviteiten bij het aanleren van cognitieve doelen (bijv. wiskunde, Nederlands… ) in de lagere school. Dit gebeurt door het aanreiken van uitgewerkte praktijkvoorbeelden rond bewegingsintegratie die onmiddellijk geïmplementeerd kunnen worden in de eigen praktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- worden bewust van de mogelijkheden van bewegingsintegratie in de eigen onderwijspraktijk;
- kunnen aan de hand van de praktijkgerichte voorbeelden aantonen dat beweging geïntegreerd kan worden in iedere klas, rekening houdend met de omgevingsfactoren.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs 1ste en 2de graad.
Begeleiding
Marie Vandebroek, lector Lichamelijke Opvoeding PXL Hogeschool en onderzoekscoördinator Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum lager onderwijs! Master Lichamelijke Opvoeding.
Cindy Rutten, onderzoeksmedewerker PXL Hogeschool Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum lager onderwijs! Doctoraat in de Bewegingswetenschappen.
Praktisch
Cursuscode:
18/LAG/047ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus en drank inbegrepen.
Jouw bijdrage: 50 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 21 januari 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.004 |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.