Je bent hier:
Lichaamsgericht werken met leerlingen met traumatische ervaringen
Lichaamsgericht werken met leerlingen met traumatische ervaringen
Traumasensitief werken valt niet meer weg te denken uit ons vakjargon. In deze nascholing kom je te weten waarom het lichaam hierbij zo’n belangrijke invalshoek vormt. Werken rond trauma kan niet zonder te werken met ons lichaam.
De principes van de Polyvagaal Theorie van Stephen Porges vormen een belangrijke insteek voor deze integratieve, lichaamsgerichte benadering. Bij trauma blijf je jouw leven inrichten alsof het trauma blijft voortbestaan (Bessel Van der Kolk). Hierdoor blijft men steken in een soort van continue alertheid aan het ene eind van het continuüm of een verdoofd gevoel aan het andere eind. Dat verhindert ons om te genieten, te ontspannen en vooral om ons sociaal betrokken op te stellen. In deze workshop ontdek je meer over dit overlevingsmechanisme en over hoe we leerlingen kunnen begeleiden naar meer sociale verbondenheid.
Programma
- Wat is een trauma? Een brede definitie.
- Waarom is het lichaam onontbeerlijk in werken rond trauma?
- Introductie in de Polyvagaal theorie van Stephen Porges
- Belang van lichaamsbewustzijn (interoceptie)
- Tools om inzicht te verhogen in onze overlevingspatronen (o.a. triggers en hulpbronnen)
- Laagdrempelige lichaamsgerichte oefeningen om te bewegen naar meer sociale verbondenheid.
Werkvormen
- Presentatie
- Zelf bepaalde oefeningen ervaren
- Transfer kaders naar eigen context
- Korte praktijkoefeningen
- Ruimte voor vragen en uitwisseling
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- ken je het belang van werken rond het lichaam in geval van trauma;
- snap je de basis van de polyvagaal theorie;
- begrijp je het concept van interoceptie;
- ken je het ‘window of tolerance’;
- kan je vanuit een cognitieve insteek werken rond meer inzicht in lichamelijke overlevingspatronen (hyper/hypo-arousal);
- kan je diverse lichaamsgerichte oefeningen toepassen;
- begrijp je dat lichaamsgericht werken een breed spectrum is, met laagdrempelige oefeningen en meer diepgaande therapeutische oefeningen.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals secundair onderwijs met interesse in traumasensitief lichaamsgericht werken. De opgedane inzichten zijn toepasbaar binnen individuele begeleidingen in diverse settingen, maar ook in groepscontext.
Begeleiding
Delphine Callewaert is klinisch orthopedagoge en integratief psychotherapeut en traumatherapeut. Ze is onder andere gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met ASS in haar therapiepraktijk en heeft een ruime ervaring in het opleiden of coachen van professionelen. Het oplossingsgericht werk, met een focus op sterktes en krachten, is hierbij steeds een belangrijke invalshoek.
Praktisch
Cursuscode:
23/SEB/109ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 8 maart 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.