Je bent hier:
Logica en bewijzen in de hervormde tweede graad - live online nascholing (herhaling 2)
Logica en bewijzen in de hervormde tweede graad - live online nascholing (herhaling 2)
Logica en bewijzen zijn verrassend leuke nieuwigheden in de modernisering van de tweede graad doorstroomfinaliteit. Deze nascholing reikt je handvaten aan om er zowel inhoudelijk als didactisch bevlogen mee om te gaan.
Programma
We starten met een opfrissing van de kennis over de nieuwe inhouden rond logica in de tweede graad doorstroomfinaliteit. Denk aan waarheidstabellen, logische poorten, logische schakelingen en omgangstaal versus wiskundetaal. We laten zien hoe je deze nieuwe inhouden op een zinvolle manier kan inbedden in je lessen met aangepaste werkvormen. Hierbij blijven we realistisch qua tijdsbesteding.
Daarnaast leggen we de link tussen logica en bewijsvoeringen. Wie aan bewijzen denkt in de tweede graad, komt snel terecht bij klassiekers zoals de irrationaliteit van wortel 2, de stelling van Thales, gelijkvormigheidskenmerken… Toch zijn er vele andere bewijzen mogelijk als alternatief voor of aanvulling op deze klassiekers. In het nieuwe curriculum is aandacht voor het opstellen van een wiskundig bewijs verplicht, maar de keuze van concrete bewijzen volledig vrij. Daarom bieden we je inspiratie voor een zinvolle leerlijn rond logica en bewijzen, die je kan aanpassen aan je leerlingenpubliek. We steunen hiervoor op tal van vakdidactisch onderzoek rond dit thema.
We eindigen de nascholing met een uitstap naar driewaardige logica’s en de link van propositielogica met de werking van zoekquery’s. Als kers op de taart spelen we een kaartspel over logische poorten waarvan elke deelnemer een gratis exemplaar opgestuurd krijgt.
De heel praktische insteek van de nascholing zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je een realistisch beeld van de eindtermen/leerplandoelen rond logica en bewijzen in de doorstroomfinaliteit;
- relateer je de (her)introductie van logica in het curriculum van de tweede graad doorstroomfinaliteit aan didactisch onderzoek;
- breng je op een didactisch bevlogen manier de leerstof rond waarheidstabellen, logische poorten en omgangstaal versus wiskundetaal aan;
- link je bewijsmethodes zoals bewijs uit het ongerijmde en bewijs door contrapositie vlot aan de wetten van de propositielogica.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde van de tweede graad doorstroomfinaliteit
Begeleiding
Filip Moons is doctoraal onderzoeker binnen wiskundedidactiek en lerarenopleider wiskunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij schreef namens de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars mee aan de nieuwe eindtermen.
Praktisch
Cursuscode:
22/WIS/056CDigitale syllabus inbegrepen.
Enkele dagen voor aanvang ontvang je de inlog voor Blackboard.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 maart 2023 |
14:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.