Luister, noteer en leer: hoe bereid je jouw leerlingen voor op het volgen van hoorcolleges?
Voor startende studenten is een hoorcollege volgen erg intensief. In een snel tempo komt er veel en complexe informatie op hen af vol vaktermen, academische woorden en ingewikkelde theorie. Hoe kan je jouw leerlingen hierop voorbereiden?
Programma
In deze interactieve workshop krijg jij inzicht in hoe je de luistervaardigheid van jouw leerlingen kan bevorderen. Je leert hoe je kan inzetten op de 3 sleutels van luistervaardigheid: woordenschat, metacognitie en noteren. Je doorloopt als deelnemer de verschillende stappen en werkvormen en ervaart zo op een praktijkgerichte manier hoe je jouw leerlingen kan meenemen in dit proces. Zo krijg je de nodige tools en handvatten aangereikt om je leerlingen optimaal te ondersteunen in het constructief leren.
Doelstellingen
Na deze sessie hebben de deelnemers inzicht in de drie sleutels voor luistervaardigheid – woordenschat, metacognitie en noteren – en weten ze hoe ze er praktisch mee aan de slag gaan.
Doelgroep
Leerkrachten uit het zesde jaar s.o. die leerlingen willen ondersteunen in de overgang naar het hoger onderwijs.
Begeleiding
Pieterjan Bonne is docent aan Arteveldehogeschool, beleidsmedewerker rond overgang naar het hoger onderwijs en verbonden aan Universiteit Antwerpen. Daar richt hij zich op onderzoek naar luistervaardigheid.
Praktisch
Cursuscode:
23/NED/045ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 17 april 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.