Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Andere topics   Maak van je les een inhoudelijk ijzersterke game. Game on!

Maak van je les een inhoudelijk ijzersterke game. Game on!

Hoe krijg je leerlingen gemotiveerd voor een opdracht? Hoe wek je hun interesse op voor een lesonderwerp? Over het motiveren van leerlingen op school is al heel wat inkt gevloeid. Ontwikkelaars van games lijken er daarentegen weinig moeite mee te hebben om jongeren te prikkelen: spelletjes als Pokemon Go en Fortnite breken alle records.

Welke mechanismen gebruiken deze ontwikkelaars? Waarom zouden we deze technieken niet inzetten in het onderwijs? Daag je leerlingen uit door van je les een inhoudelijk ijzersterke game te maken. Game on!

Programma

Deze nascholing bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt er gekeken naar het onderscheid tussen gamification en game based learning en gaan we dieper in op het eerste. We overlopen de theorie en eindigen met enkele concrete manieren om dit in de les toe te passen.

Het tweede deel focust op game based learning. Na een kort theoretisch kader en enkele concrete voorbeelden gaan we over naar een praktisch luik waarbij de deelnemers een onderwerp uit hun eigen lespraktijk tot een game proberen om te vormen.

Doelstellingen

De deelnemers kennen:

  • de voordelen en valkuilen van gamification;
  • de voordelen en valkuilen van game based learning;
  • het verschil tussen gamification en game based learning.

De deelnemers kunnen:

  • enkele digitale en analoge tools voor gamification inzetten;
  • een eigen gamificationsysteem uitwerken;
  • eigen leerstof omzetten in game based learning.

Doelgroep

Leerkrachten uit alle onderwijsvormen van het secundair onderwijs.

Geen voorkennis noodzakelijk.

Begeleiding

Jan Embrechts is leraar Nederlands, Engels en informatica op het Sint-Dimpnacollege in Geel waar hij de collega’s digitale ondersteuning biedt. Hij is ook Apple Distinguished Educator en al jaren fan van kaart-, bord- en computerspellen.

Praktisch

Cursuscode: 19/ICT/077A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus en dranken inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een smartphone.

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 12 februari 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen