Zoek een nascholing

Mediawijs aan de slag met fake news

Dagelijks krijgen we een overvloed aan digitale informatie te verwerken waarbij het vaak moeilijk is om betrouwbare informatie van nepnieuws te onderscheiden. Hoe kan jij je leerlingen effectief begeleiden om mediawijs te leren navigeren in deze complexe digitale wereld? Je krijgt inzicht in de mechanismen en uitdagingen van nepnieuws en je leert effectieve strategieën aan om hiermee om te gaan. Je krijgt ook technieken en tools aangereikt om het kritisch denken en de digitale vaardigheden van je leerlingen te versterken. Iedereen mediawijs!

Programma

Deze workshop is zowel inhoudelijk als praktijkgericht. Eerst ontdek je de psychologische mechanismen achter het geloven van nepnieuws en de technieken die gebruikt worden om mensen te misleiden. Vervolgens gaan we als ware data-detectives op zoek naar manieren om mediawijs om te gaan met (des)informatie. Je leert vaardigheden aan voor factchecking en voor het evalueren van de betrouwbaarheid van bronnen. Ook leer je technieken aan om het kritisch denken van je leerlingen te stimuleren en hun digitale informatievaardigheden te versterken. Dit alles gebeurt aan de hand van praktische tips, tools en benaderingen om mediawijsheid in de klas te integreren. De presentaties en het materiaal waarmee we werken kan je nadien ook inzetten in je eigen les.

Doelstellingen

Na het volgen van de workshop kan je:

  • nepnieuws en desinformatie herkennen en onderscheiden van betrouwbare informatie;
  • begrijpen welke psychologische mechanismen worden gebruikt om mensen te beïnvloeden met nepnieuws;
  • kritisch denken bij jezelf en je leerlingen stimuleren bij het evalueren van digitale informatie;
  • leerlingen begeleiden in het identificeren van betrouwbare bronnen en het ontdekken van misleidende informatie;
  • bronnen en tools inzetten om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid;
  • leerlingen betrekken bij interactieve oefeningen en discussies over nepnieuws en mediawijsheid;
  • praktische strategieën gebruiken om mediawijsheid effectief in het curriculum te integreren;
  • het bewustzijn en begrip vergroten over de impact van nepnieuws op individuen en de samenleving, en het belang van verantwoordelijke digitale burgerschap benadrukken.

Doelgroep

Leerkrachten geschiedenis, menswetenschappen, PAV, sleutelcompetenties inzake burgerschap, historisch bewustzijn, mediawijsheid, en andere aanverwante vakken en geïnteresseerde leerkrachten

Begeleiding

Johanna Snoeck werd na jaren als geschiedenisleraar, docent en onderzoeker aan de Verkorte lerarenopleiding secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool. Ze doceert o.a. Communiceren en Samenwerken. Als onderzoeker werkt ze samen met internationale teams binnen Erasmus+projecten DeFacto, dBias, InTACT en DECIDE om praktisch lesmateriaal te ontwikkelen dat zich richt op drie essentiële aspecten: het begrijpen van de redenen waarom ons brein zo vatbaar is voor misleiding, het kritisch bewustmaken van leerlingen en leerkrachten en het bevorderen van hun mediawijsheid zodat zij met impact kunnen reageren op polariserende uitspraken alsook hun leerlingen hierin versterken.

Praktisch

Cursuscode: 24/GES/049A

Cursusmateriaal inbegrepen

Deelnemers die ook de namiddagcursus 'Hoe omgaan met creationisme en andere vormen van wetenschapsontkenning in de klas?' volgen, kunnen een gratis lunch bekomen.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop of tablet

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 21 november 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen