Mediawijs aan de slag met fake news
Dagelijks krijgen we een overvloed aan digitale informatie te verwerken waarbij het vaak moeilijk is om betrouwbare informatie van nepnieuws te onderscheiden. Hoe kan jij je leerlingen effectief begeleiden om mediawijs te leren navigeren in deze complexe digitale wereld? Je krijgt inzicht in de mechanismen en uitdagingen van nepnieuws en je leert effectieve strategieën aan om hiermee om te gaan. Je krijgt ook technieken en tools aangereikt om het kritisch denken en de digitale vaardigheden van je leerlingen te versterken. Iedereen mediawijs!
Programma
Deze workshop is zowel inhoudelijk als praktijkgericht. Eerst ontdek je de psychologische mechanismen achter het geloven van nepnieuws en de technieken die gebruikt worden om mensen te misleiden. Vervolgens gaan we als ware data-detectives op zoek naar manieren om mediawijs om te gaan met (des)informatie. Je leert vaardigheden aan voor factchecking en voor het evalueren van de betrouwbaarheid van bronnen. Ook leer je technieken aan om het kritisch denken van je leerlingen te stimuleren en hun digitale informatievaardigheden te versterken. Dit alles gebeurt aan de hand van praktische tips, tools en benaderingen om mediawijsheid in de klas te integreren. De presentaties en het materiaal waarmee we werken kan je nadien ook inzetten in je eigen les.
Doelstellingen
Na het volgen van de workshop kan je:
- nepnieuws en desinformatie herkennen en onderscheiden van betrouwbare informatie;
- begrijpen welke psychologische mechanismen worden gebruikt om mensen te beïnvloeden met nepnieuws;
- kritisch denken bij jezelf en je leerlingen stimuleren bij het evalueren van digitale informatie;
- leerlingen begeleiden in het identificeren van betrouwbare bronnen en het ontdekken van misleidende informatie;
- bronnen en tools inzetten om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid;
- leerlingen betrekken bij interactieve oefeningen en discussies over nepnieuws en mediawijsheid;
- praktische strategieën gebruiken om mediawijsheid effectief in het curriculum te integreren;
- het bewustzijn en begrip vergroten over de impact van nepnieuws op individuen en de samenleving, en het belang van verantwoordelijke digitale burgerschap benadrukken.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis, menswetenschappen, PAV, sleutelcompetenties inzake burgerschap, historisch bewustzijn, mediawijsheid, en andere aanverwante vakken en geïnteresseerde leerkrachten
Begeleiding
Johanna Snoeck werd na jaren als geschiedenisleraar, docent en onderzoeker aan de Verkorte lerarenopleiding secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool. Ze doceert o.a. Communiceren en Samenwerken. Als onderzoeker werkt ze samen met internationale teams binnen Erasmus+projecten DeFacto, dBias, InTACT en DECIDE om praktisch lesmateriaal te ontwikkelen dat zich richt op drie essentiële aspecten: het begrijpen van de redenen waarom ons brein zo vatbaar is voor misleiding, het kritisch bewustmaken van leerlingen en leerkrachten en het bevorderen van hun mediawijsheid zodat zij met impact kunnen reageren op polariserende uitspraken alsook hun leerlingen hierin versterken.
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/049ACursusmateriaal inbegrepen
Deelnemers die ook de namiddagcursus 'Hoe omgaan met creationisme en andere vormen van wetenschapsontkenning in de klas?' volgen, kunnen een gratis lunch bekomen.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of tablet
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 november 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus