Meertaligheid en rekenen... geen makkelijke combinatie
Beeld je in… je leefde negen jaar in barre omstandigheden en plots katapulteert het leven je in een ander land, met een andere taal, met totaal andere gewoontes. Natuurlijk zijn er lieve mensen en is het leuk om met andere kinderen te ravotten, maar tegelijkertijd is het zo ontzettend verwarrend dat niets meer is zoals het was.
Meertaligheid kan een enorme meerwaarde zijn… maar ook een stevige hindernis bij het opnemen van leerinhouden. Meertaligheid op zich maakt niet dat een kind zwakker gaat rekenen. Toch merken leerkrachten moeilijkheden op die minder uitgesproken bij ééntalige kinderen voorkomen.
Wij weten dat deze kinderen heel erg gebaat zijn met een warm, degelijk, constructief onderwijs. Maar als leerkracht heb je maar twee handen en mogelijks één vertaaltool. Hoe pak je dat aan?
Programma
In deze nascholing bekijk je eerst de situatie van meertalige kinderen. Welke aspecten maken dat zij het in de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden zo moeilijk hebben?
Vervolgens vertrekken we bij het rekenen in de eerste graad van de reguliere basisschool. Wat verwachten we van de eerste en tweede klassertjes? Welke moeilijkheden ondervinden meertalige kinderen - omwille van hun meertaligheid - hierbij? En vooral… wat kunnen we hieraan doen?
Tenslotte doen we deze oefening opnieuw voor de 2de en 3de graad van het lager onderwijs. Hoe krijgen we anderstalige nieuwkomers zo ver dat we hen vraagstukken kunnen laten oplossen? Wat doen we met kinderen die in hun thuisland (of van hun ouders) andere oplossingsstrategieën leerden dan deze die wij logisch vinden? En hoe kan je de instructie aan een klasgroep zo aanpakken dat alle kinderen zich blijven inspannen om te luisteren?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je de impact van een andere taal en cultuur op het rekenen;
- zet je de besproken principes over naar andere talengroepen;
- heb je inzicht in hoe je de rekenontwikkeling minder afhankelijk van taal kan maken;
- heb je zicht op de tools die al bestaan.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het lager onderwijs die zoeken naar mogelijkheden om anderstalige kinderen binnen de lessen rekenen optimaal te begeleiden. De nascholing richt zich op het werken in kleine groepjes of binnen een gedifferentieerde setting.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als zelfstandig logopediste en bouwde sindsdien een gerichte kennis van rekenremediëring op. Over deze smalle niche schreef ze meerdere praktijkgerichte boeken, waarbij het accent zowel op het verwerven van inzicht als op het speels oefenen ligt.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/141ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eventueel de actuele rekenmethode (werkboeken zijn voldoende)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 28 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.