Nature of Science in de wetenschapsklas - AFGELAST
In wetenschapsonderwijs staat het verwerven van specifieke inhoudelijke kennis vaak centraal. Begrip rond hoe wetenschappelijke kennis ontstaat, verdwijnt hierdoor geregeld naar de achtergrond. De onderliggende factoren die bijdragen tot ontwikkeling van deze kennis worden in de wetenschapsfilosofie “Nature of Science” (NoS) genoemd. In deze nascholing krijg je een inleiding tot deze NoS en krijg je manieren aangereikt om inzichten in NoS aan te brengen door deze te integreren in je leerinhouden.
Programma
Vanuit de literatuur krijg je een overzicht van wat Nature of Science inhoudt en haar belang in het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis. Je krijgt een theoretisch kader aangereikt waarin 10 aspecten besproken worden. We verkennen enkele manieren waarop je deze inzichten kan aanreiken aan leerlingen.
Aan de hand van een voorbeeld ervaar je hoe NoS in de lespraktijk ingebed kan worden. In een discussie identificeren we waar jouw lespraktijk verrijkt kan worden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- beschik je over een theoretische achtergrond over het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis;
- verwerf je inzichten in het abstract en in het geconceptualiseerd aanbrengen van NoS;
- identificeer je kansen in je curriculum om een kritische blik bij je leerlingen te ontwikkelen.
Doelgroep
Leerkrachten wetenschappen (biologie, chemie, fysica en natuurwetenschappen) van de tweede en derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Begeleiding
Raphaël De Ridder is biomedicus van opleiding. Als leerkracht in opleiding deed hij ervaring op in de doorstroomfinaliteit. Zijn thesis over het ontwikkelen van kennis over weten over wetenschap won de CNO-scriptieprijs.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.