Omgaan met (cyber)pesten in het lager en secundair onderwijs
Pesten is zeker geen nieuw fenomeen. Het pestgedrag dat zich in en rond de school voordoet, gebeurt echter alsmaar vaker met smartphone of computer. Dit geeft schoolteams het gevoel dat het pestgedrag tussen leerlingen hen nog meer ontglipt. En is het wel hun verantwoordelijkheid, vragen ze zich af?
In deze cursus vertrekken we vanuit het standpunt dat alle (cyber)pesten dat impact heeft op de onderlinge relaties tussen leerlingen, best (ook) vanuit de school opgevolgd wordt.
We laten zien hoe de school systematisch (cyber)pestgedrag kan voorkomen en aanpakken. We brengen alle ideeën samen in een model, dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar bruikbare handvaten voor de eigen praktijk.
Programma
- Wat is (cyber)pesten? Waaraan herken je het en hoe onderscheid je pesten van andere interactiewijzen? Wat is de relatie tussen “klassiek” pesten en cyberpesten? Hoe ontstaat pesten? Wat zijn de gevolgen ervan voor slachtoffers en daders?
- Hoe reageer je wanneer je geconfronteerd wordt met (cyber)pestgedrag? Welke stappen zijn nodig? Wie betrek je daarbij? Welke risico’s en valkuilen zijn er en hoe kan je ze vermijden?
- Het voorkomen van (cyber)pesten: onderdeel van een integraal schoolbeleid. Maatregelen die je op school-, klas- en individueel niveau kan nemen om de kans op (cyber)pesten te verkleinen.
Op dag 1 overlopen we al deze elementen.
De tweede dag is een terugkomdag, opgebouwd op basis van eigen ervaringen, casussen en vragen van deelnemers en bevat een aantal vaardigheidsoefeningen om het geleerde in praktijk om te zetten.
Werkwijze
Korte theoretische inleidingen en oefeningen wisselen elkaar af. Tussen beide lesdagen krijgen de deelnemers de kans om aan de slag te gaan met het geleerde.
Doelstellingen
In deze cursus:
- verwerf je inzicht in de kenmerken van (cyber)pesten en leer je hoe je het snel kan detecteren;
- leer je kritisch beoordelen welke aanpak het meest geschikt is in wélke (cyber)pestsituatie;
- leer je een aantal vaardigheden toepassen om (cyber)pesterijen effectief te stoppen;
- ontdek je wat je kan doen om (cyber)pesten op school te voorkomen.
Doelgroep
(Buitenwoon) lager onderwijs: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsondersteuners, directie, CLB-medewerkers.
(Buitenwoon) secundair onderwijs: leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, coördinatoren en directeurs.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in het ondersteunen van leerkrachten en schoolteams m.b.t. (on)gewenst gedrag van leerlingen. Hilde is initiatiefnemer en lid van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/SEB/070ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 22 april 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
vrijdag 24 mei 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.