Je bent hier:
Onder de oppervlakte: begrijpen en begeleiden van zelfverwonding bij jongeren
Onder de oppervlakte: begrijpen en begeleiden van zelfverwonding bij jongeren
Zelfverwonding bij jongeren is een urgent en groeiend probleem: volgens recente studies heeft ongeveer 17% van de jongeren zichzelf op enig moment verwond. Deze cijfers benadrukken de noodzaak voor een grondige kennis en effectieve aanpak binnen het onderwijs.
Deze cursus biedt je kennis en praktische tools om zelfverwonding te herkennen, te begrijpen en eerste hulp te bieden. Meld je aan en maak een positieve impact op het welzijn van je leerlingen.
Programma
In deze cursus versterken we je vaardigheden en inzicht met betrekking tot zelfverwonding. Je leert het fenomeen beter begrijpen en de onderliggende oorzaken herkennen. Daarnaast bieden we je in deze nascholing praktische handvaten om leerlingen de eerste vorm van hulp en begeleiding te bieden, zodat zij zich gehoord en gesteund voelen. Naast het verkennen van enkele theoretische invalshoeken, willen we vooral interactief aan de slag gaan met casussen van deelnemers zodat je de opgedane kennis kan implementeren in je praktijkcontext.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je het verschil tussen de begrippen zelfverwonding, zelfbeschadiging en automutilatie;
- kan je de symptomen van zelfverwonding bij leerlingen signaleren;
- heb je kennis verworven omtrent de mechanismen die aan zelfverwonding ten grondslag liggen;
- heb je zicht op do’s en don’ts met betrekking tot zelfbeschadiging;
- kan je een leerling met zelfbeschadiging ondersteunen en een eerste vorm van hulp aanbieden.
Doelgroep
Leraren, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren en andere professionals uit het secundair onderwijs die meer kennis willen opdoen ten aanzien van het begeleiden en ondersteunen van jongeren met zelfverwondend gedrag
Begeleiding
Els Putzeys is leerlingenbegeleider in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Daarnaast is ze docent bij Fontys in de master Educational Needs waar ze onder meer de gedragsmodules verzorgt.
Praktisch
Cursuscode:
24/SEB/124ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
jouw laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Aan de deelnemers wordt gevraagd om vooraf een casus uit de praktijkcontext aan te brengen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.