Je bent hier:   Onder de oppervlakte: begrijpen en begeleiden van zelfverwonding bij jongeren

Onder de oppervlakte: begrijpen en begeleiden van zelfverwonding bij jongeren

Zelfverwonding bij jongeren is een urgent en groeiend probleem: volgens recente studies heeft ongeveer 17% van de jongeren zichzelf op enig moment verwond. Deze cijfers benadrukken de noodzaak voor een grondige kennis en effectieve aanpak binnen het onderwijs.

Deze cursus biedt je kennis en praktische tools om zelfverwonding te herkennen, te begrijpen en eerste hulp te bieden. Meld je aan en maak een positieve impact op het welzijn van je leerlingen.

In deze cursus versterken we je vaardigheden en inzicht met betrekking tot zelfverwonding. Je leert het fenomeen beter begrijpen en de onderliggende oorzaken herkennen. Daarnaast bieden we je in deze nascholing praktische handvaten om leerlingen de eerste vorm van hulp en begeleiding te bieden, zodat zij zich gehoord en gesteund voelen. Naast het verkennen van enkele theoretische invalshoeken, willen we vooral interactief aan de slag gaan met casussen van deelnemers zodat je de opgedane kennis kan implementeren in je praktijkcontext.

Na het volgen van de nascholing

• ken je het verschil tussen de begrippen zelfverwonding, zelfbeschadiging en automutilatie;
  • kan je de symptomen van zelfverwonding bij leerlingen signaleren;
  • heb je kennis verworven omtrent de mechanismen die aan zelfverwonding ten grondslag liggen;
  • heb je zicht op do’s en don’ts met betrekking tot zelfbeschadiging;
  • kan je een leerling met zelfbeschadiging ondersteunen en een eerste vorm van hulp aanbieden.

Leraren, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren en andere professionals uit het secundair onderwijs die meer kennis willen opdoen ten aanzien van het begeleiden en ondersteunen van jongeren met zelfverwondend gedrag

Els Putzeys is leerlingenbegeleider in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Daarnaast is ze docent bij Fontys in de master Educational Needs waar ze onder meer de gedragsmodules verzorgt.

Cursuscode: 24/SEB/124A

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

jouw laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Aan de deelnemers wordt gevraagd om vooraf een casus uit de praktijkcontext aan te brengen.

woensdag 23 april 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)