Ontwerpen, bouwen en programmeren van een sociale robot
In deze nascholing maak je kennis met de basisprincipes van de robotica. Je leert een sociale robot ontwerpen, bouwen en programmeren. Bovendien krijg je op gepaste momenten informatie over de link met de eindtermen voor STEM en computationeel denken. Het project heeft een laag instapniveau en is onmiddellijk toepasbaar in diverse klascontexten.
Programma
De lesgever geeft een overzicht van het project Sociale Robot. Hij licht de verschillende onderdelen toe en maakt de koppeling met de eindtermen.
In een groepsdiscussie bespreken we wat een sociale robot is. We brainstormen over het gebruik van sociale robots in de zorg.
Vervolgens starten we met programmeren met Blockly. Aan de hand van eenvoudige oefeningen leer je de basisconcepten van grafisch programmeren en de Dwengo-simulator kennen.
In de namiddag stappen we over naar het echte werk. Aan de hand van overzichtelijke fiches leer je een aantal componenten aansluiten en programmeren. Je ontwerpt en bouwt een sociale robot, rekening houdend met de opgelegde beperkingen.
Uitgebreide info en een leerpad voor de leerkracht kan je vinden op www.dwengo.org/socialerobot.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ken je de verschillende stappen van het ontwerpproces en voer je die uit;
- programmeer je een gesimuleerde robot in een grafische programmeertaal;
- sluit je elektronica aan en programmeer je deze in een grafische programmeertaal;
- bouw je een eigen sociale robot met recycleerbaar materiaal;
- ben je je ervan bewust dat computationeel denken in diverse contexten nodig is om problemen op te lossen;
- koppel je de concepten van computationeel denken aan een STEM-project.
Doelgroep
Leerkrachten s.o. 1ste en 2de graad. Het project werd ook al gebruikt in de derde graad OKAN.
Voor deze nascholing is geen voorkennis nodig. Gemotiveerd zijn om computationeel denken en physical computing te integreren in je lessen is voldoende.
Begeleiding
Tom Neutens is computerwetenschapper en leerkracht. Na verschillende lesopdrachten in het secundair onderwijs, aan de hogeschool en voor privé-initiatieven startte hij een doctoraat rond vakdidactiek informatica.
Praktisch
Cursuscode:
23/STM/066ACursus en lunch inbegrepen.
Je kan een kit t.w.v. € 200 aankopen. Je moet dit aanduiden bij jouw inschrijving.
De kit bevat:
• het dwenguino microcontrollerplatform
• het sociale robot uitbreidingsbord
• een USB-a naar mini-USB kabel
• vier servomotoren (2 x 180 graden en 2 x continu)
• twee afstandssensoren
• een geluidssensor
• een RGB-led
• vier 8 x 8 ledmatrices
• een priem
• een schroevendraaier
• 60 M3 moeren
• 100 M3 bouten (20 x 8mm, 20 x 16mm, 40 x 25mm en 20 x 40mm)
• een op maat gemaakt sjabloon voor het uitsnijden van componenten
• vier servo-armpjes
• 16 bevestigingsplaatjes
• vier bevestigingsplaatjes voor de servomotoren
• voldoende op maat gemaakte kabels voor het aansluiten van sensoren en actuatoren
• een waaier aan didactisch materiaal op dwengo.org/socialrobot
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met daarop de browser Google Chrome (+ eventueel een muis) en een kartonnen doos om je robot mee te bouwen (bv. een schoendoos).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 februari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.