Je bent hier:
Open doek: aan de slag met theater in de lessen Nederlands
Open doek: aan de slag met theater in de lessen Nederlands
Als je in je lessen Nederlands werkt rond theater, ben je snel geneigd om je te beperken tot de klassieke theaterfragmenten. Wil je dit aanbod uitbreiden en wat eigentijdser maken voor je leerlingen? Ben je op zoek naar recente(re) fragmenten om de doelen rond theater in jouw les Nederlands te verwerken? Dan is deze nascholing geknipt voor jou!
Programma
We vertrekken vanuit de eindtermen rond theater en gaan op zoek naar verschillende manieren om deze eindtermen te vertalen naar je lessen. We geven een aantal voorbeelden van hoe je de doelstelling eerder kan bereiken door de leerlingen zelf te laten spelen, maar ook hoe je met fragmenten kan werken. Daarvoor werken we samen met het Archief voor Onderwijs. We vertrekken van recente(re) voorstellingen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- maak je vlot gebruik van de fragmenten van het Archief voor Onderwijs;
- leg je zonder problemen een eigen collectie aan;
- werk je een opdracht voor je leerlingen uit en kan je deze met hen delen;
- zet je fragmenten in om de eindtermen rond theater voor het vak in Nederlands te bereiken;
- laat je door een aantal goedgekozen speloefeningen je leerlingen de theatertekens zelf ontdekken.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands tweede en derde graad secundair onderwijs die de eindtermen rond theater opnemen in de lessen
Begeleiding
Kaat Rykaert is leerkracht Nederlands en module podiumkunsten aan het Sint-Norbertusinstituut in Duffel. Ze is op haar school ook pedagogisch ondersteuner ICT. Daarnaast werkt ze als auteur voor Digitale Methode. Ze behaalde ook een attest Theaterregie in het Deeltijds Kunstonderwijs.
Charlotte Matthys is leerkracht Nederlands-Engels met ervaring in de derde graad TSO. Op dit moment coördineert en geeft ze als gedetacheerd leerkracht workshops voor Het Archief voor Onderwijs, een initiatief van meemoo, Vlaams instituut voor het archief.
Praktisch
Cursuscode:
22/NED/034ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop, hoofdtelefoon en indien je nog geen account hebt op Het Archief voor Onderwijs: je stamboeknummer
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Maak op voorhand je gratis account aan op https://onderwijs.hetarchief.be/stamboek
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 21 november 2022 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.