Orde- en tuchtmaatregelen binnen een geïntegreerd zorgbeleid
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart
Objectieve cijfers geven aan dat scholen steeds vaker tuchtmaatregelen toepassen. Tijdens deze vorming worden handvaten aangereikt om deze tendens om te buigen. Je focust hierbij op het vierladenmodel, niet als doel maar als middel.
Programma
We situeren vanuit een breed perspectief hoe orde- en tuchtmaatregelen binnen een geïntegreerd zorgbeleid hun plek innemen. Hierbij komen diverse referentiekaders aan bod met de focus op preventie en curatie. Daarnaast belichten we de onderwijsregelgeving inzake leefregels vanuit een praktisch oogpunt.
Vanuit het profiel van tuchtgevoelige leerlingen bekijken we hoe scholen acties kunnen opzetten zodat zoveel mogelijk leerlingen zich aan de leefregels houden.
We bespreken tevens in welke mate het gehanteerde type tuchtbeleid het sanctionerend karakter van een school bepaalt. We staan stil bij diverse schoolculturen en hun impact op orde- en tuchtmaatregelen.
Met het vierlademodel als referentiekader gaan we op zoek naar welke maatregel passend is wanneer leefregels worden overtreden. Ook creatieve orde- en tuchtmaatregelen komen hierbij ter sprake.
Tot slot worden handvaten aangereikt om binnen de school het orde- en tuchtbeleid procesmatig bij te sturen.
Werkvormen
- Presentatie met actieve inbreng van de cursisten.
- Individuele opdrachten.
- Groepswerk en plenaire presentatie.
Doelstellingen
- Scholen inzichten en handvaten aanreiken om hun orde- en tuchtbeleid te integreren binnen een breed zorgbeleid.
- Scholen kunnen a.d.h.v. een referentiekader een transparant en rechtvaardig curatief beleid uitbouwen.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerkrachten secundair onderwijs
Begeleiding
Dirk Lenaerts, algemeen directeur Sint-Agnesinstituut, coördinerend directeur SG Oscar Romero Hoboken.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/019ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 22 november 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus