(Pedagogische) kwaliteitszorg in de opleiding van kinderbegeleiders (herhaling 2)
Geef jij les aan toekomstige kinderbegeleiders baby’s en peuters? Vind jij de leerplandoelen rond (pedagogische) kwaliteit in de kinderopvang ook zo uitdagend? Tijdens deze nascholing maak je kennis met de belangrijkste actuele kwaliteitsinstrumenten en krijg je inzicht in de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk in de kinderopvang. Naast suggesties om jouw inhoudelijke expertise te blijven actualiseren en verder te verdiepen, verken je enkele didactische materialen die dit onderwerp concreet en toepasbaar maken voor kinderbegeleiders. Je stapt buiten met de nodige kennis en handvaten om jouw leerlingen/cursisten op te leiden tot kwaliteitsvolle kinderbegeleiders.
Programma
Je verkent op activerende wijze de bestaande kwaliteitsinstrumenten in de kinderopvang die ook aan bod komen in de leerplandoelen voor kinderbegeleiders baby’s en peuters (derde jaar van de derde graad kinderzorg en volwassenenonderwijs) en ontdekt hoe deze in de dagelijkse praktijk worden gebruikt. Je gaat aan de slag met werkvormen die je ook in je eigen klas kan toepassen.
Vervolgens krijg je inzicht in de verwachtingen van de kinderopvangsector ten aanzien van kinderbegeleiders. Je krijgt tips van goede materialen om te gebruiken in je les en handvaten om je eigen expertise te actualiseren, verbreden en verdiepen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- beschrijf je de belangrijkste actuele kwaliteitsinstrumenten: het pedagogisch raamwerk, kwaliteitshandboek, MeMoQ-ZEI, kindvolgsysteem ZiKo-Vo;
- illustreer je hoe deze kwaliteitsinstrumenten in de dagelijkse praktijk worden toegepast en wat de verwachtingen van de kinderopvangsector t.a.v. kinderbegeleiders zijn;
- weet je hoe je jouw inhoudelijke expertise kan blijven actualiseren, verbreden en verdiepen;
- beschik je over werkvormen die je ook in je eigen klas kan toepassen.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot leraren van toekomstige kinderbegeleiders baby’s en peuters (0-3 jaar). Zowel leraren in het derde jaar van de derde graad kinderzorg als leraren in het volwassenenonderwijs. Er is geen specifieke ervaring of voorkennis vereist.
Begeleiding
Katrein Ebinger werkte van 2017 tot 2022 als ondersteuner van kinderdagverblijven bij Regie Kinderopvang van de stad Antwerpen. Sinds 2022 werkt ze als expert diversiteit en toegankelijkheid bij Helan Kinderopvang vzw.
Praktisch
Cursuscode:
23/GZW/007CCursus en presentatie online inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Neem je leerplan mee of zorg dat je het digitaal kan raadplegen, toegang tot wifi wordt voorzien.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 17 april 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.