Zoek een nascholing
Je bent hier: Postgraduaten en trajecten   Postgraduaat leerzorg in het s.o. : geïntegreerde proef 1 - feedbacksessies

Postgraduaat leerzorg in het s.o. : geïntegreerde proef 1 - feedbacksessies

U kan zich hier enkel en alleen voor inschrijven indien u ingeschreven bent bij de Universiteit Antwerpen voor deelname aan het volledige Postgraduaat in de leerzorg s.o.

Cluster:

  1. Leerlingen met leerstoornissen, ADHD en autisme: achtergronden en basisaanpak,
  2. Praktijk en organisatie van de leerzorg,
  3. Basiscursus socio-emotionele begeleiding in het secundair onderwijs en basiscursus communicatie

 

Verplichte module: 3 studiepunten

 Aanvangscompetenties

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel dient de student over de volgende competenties te beschikken:

-    Van de studenten wordt verwacht dat ze als leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, directies of CLB-medewerkers in het secundair onderwijs functioneren en op deze wijze vertrouwd zijn met de school- en onderwijsproblematiek.

Eindcompetenties

De student(e):

  • kan een correcte inschatting maken van de leerproblematiek van een individuele leerling;
  • kan op basis van de verzamelde feiten een begeleidingsplan opstellen en/of sticordi-maatregelen toekennen, gebaseerd op de principes van het handelingsgericht werken;
  • kan keuzes maken voor een zinvolle begeleiding zodat de leerling er beter door wordt;
  • kan zijn bevindingen communiceren aan de leerling, zijn ouders, het schoolteam, het CLB of externe hulpverleners;
  • kan een hulpvraag van een leerling/ouder/klassenraad correct begrijpen en hiervoor de juiste, handelingsgerichte maatregelen nemen.

Om deze doelstellingen te realiseren moet de student de kennis en vaardigheden, verworven in de verschillende verplichte modules van cluster 1, op geïntegreerde wijze inzetten.

Werkvormen

-        werksessie situering en methodische inleiding

-           zelfpracticum waarbij de kennis en vaardigheden uit de voorgaande modules moet toegepast worden in de schoolpraktijk

-           zelfstudie

-           feedbackgesprek

Evaluatievormen

Schriftelijk werkstuk

  1. portfolio: Het portfolio van de student(e) bevat een verslag van de hierboven beschreven acties en opdrachten die vanuit de deelmodules werden gegeven.

Daarnaast moet hij/zij al deze acties stofferen met voldoende bijlagen: verslagen van intakes, gesprekken, cijfermateriaal van screenings, individuele tests die van de leerling werden afgenomen, het handelingsplan met eventuele bijsturingen, een overzicht van begeleidingsmateriaal (al dan niet gebruikt)...

  1. schriftelijke synthese en reflectie over een wetenschappelijk literatuurgedeelte
  2. feedbackgesprek

 

Studiemateriaal

Noodzakelijk studiemateriaal

De syllabi van de lesgevers.

Voor GIP 2 heeft de volgorde geen belang: je kiest 2 modules die het best in je praktijk op school passen en je tracht ook de basisvaardigheden die je in GIP 1 hebt verworven, in te zetten.

Uiterste datum van indienen schooljaar 2017-2018: ... mei 2018
Het reflectiemoment met de docent 'Basiscursus Communicatie' moet voor deze datum gevoerd worden. De cursist moet hiervoor zelf een afspraak maken. (zie Module 3 van GIP 1)
Het evaluatiegesprek zal gevoerd worden door Annemie Hauquier en/of Chris Van Vliet op woensdag 6 juni 2018.

Programma

Deel 1: zelfpracticum rond een concrete casus

De student (e) vertrekt vanuit een concrete casus: een leerling die zich met een attest van een leer- of ontwikkelingsstoornis aanmeldt op school.

 

Anamnese en intake

De student(e):

  • stelt een kort leerlingdossier samen:
  • naam, leeftijd, schooltype, klas (gebaseerd op inschrijvingsformulier);
  • leer- en/of ontwikkelingsstoornissen (gebaseerd op attest, gemotiveerd verslag, Baso-fiche, …);
  • schoolloopbaan (focus op 2 voorgaande schooljaren).
  • neemt een intakegesprek af van de leerling en moeder en/of vader;
  • gebruikt een vragenformulier om de voorgeschiedenis in kaart te krijgen en zicht te krijgen op de hulpvraag;
  • bevraagt of er vroeger al hulp werd gegeven, met welk effect en of deze nog wordt verder gezet;
  • neemt een apart handelingsgericht intakegesprek af met de leerling (zonder ouders) waarbij hij/zij precies tracht te weten te komen waar de leerling op dat ogenblik tegenaan loopt en welke hulp de leerling nodig heeft.

 

Remediëring

  • Krijgt deze leerling STICORDI-maatregelen? Welke?
  • Hoe gaat de student(e) deze leerling begeleiden? Hoe vertrekt de student(e) hierbij vanuit de hulpvraag van de leerling en werkt de begeleider handelingsgericht:
  • Welk doel wil de student(e) bereiken?
  • Wat zijn de prioriteiten in de begeleiding?
  • Welke strategieën zal de student(e) aanleren?
  • Welk remediëringsmateriaal zal de begeleider inzetten?
  • Zal de student(e) gebruik maken van compenserende/dispenserende software?
  • Wanneer en hoe vaak zal de student(e)deze leerling begeleiden?
  • Opvolging van de resultaten van de leerling: boekt hij/zij vooruitgang? Moet je eventueel de begeleiding bijsturen? Kloppen de doelstellingen? Zijn ze te ambitieus? Moet je in kleinere stappen werken? Moet je een andere strategie hanteren? Vindt de leerling de begeleiding nog zinvol?
  • Welke feedback krijgt de student(e) uit de klassenraad?
  • Blijft men de leerling ook steeds bekijken in de ‘ruimere context’ (transactioneel referentiekader): zijn de genomen acties zinvol voor deze leerling, met dit profiel, in deze school/richting, in die klasgroep?

 

Reflectie

  • Wat heeft de student(e) uit deze oefening geleerd? Wat is voor herhaling vatbaar, wat zeker niet?
  • Heeft de student(e het einddoel gehaald: is de leerzorg efficiënt en adequaat georganiseerd en opgevolgd? Heeft de student(e) steun kunnen bieden aan de collega’s?
  • Wat heeft de student(e) hieruit voor zichzelf geleerd? Wat zou hij/zij in de toekomst beter/anders doen? Wat kan hij/zij behouden? Is hij/zij interessante zaken op het spoor gekomen die collega-leerlingbegeleiders zouden kunnen helpen of die in de cursus opgenomen kunnen worden?

 

Deel 2: Theoretisch gedeelte: kennis van leer- en ontwikkelingsstoornissen

De student(e) leest wetenschappelijke literatuur over een leer- of ontwikkelingsstoornis naar keuze (boek of tijdschriftartikels na overleg met de lesgeversploeg te bepalen).

Het moet hier over een andere leer- of ontwikkelingsstoornis gaan dan in de concrete casus.

De student(e) vat deze artikelen/boeken samen en geeft een kritische reflectie hierover.

Doelstellingen

-    Je kan een correcte inschatting maken van de leerproblematiek van een individuele leerling;
-    je kan op basis van de verzamelde feiten een begeleidingsplan opstellen en/of sticordi-maatregelen toekennen, gebaseerd op de principes van het handelingsgericht werken;
-    je kan keuzes maken voor een zinvolle begeleiding zodat de leerling er beter door wordt;
-    je kan je bevindingen communiceren aan de leerling, zijn ouders, het schoolteam, het CLB of externe hulpverleners;
-    je kan een hulpvraag van een leerling/ouder/klassenraad correct begrijpen en hiervoor de juiste, handelingsgerichte maatregelen nemen.

Om deze doelstellingen te realiseren moet je de kennis en vaardigheden, verworven in de verschillende verplichte modules, op geïntegreerde wijze inzetten.

Doelgroep

Al wie ingeschreven is in het Postgraduaat in de leerzorg s.o.

Begeleiding

De docenten van de betrokken modules.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 17/LZG/015A


Jouw bijdrage: 120 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 4 oktober 2017 14:00u 15:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)
woensdag 31 januari 2018 13:30u 15:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)
woensdag 28 maart 2018 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen