Je bent hier:
Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op? - live online nascholing
Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op? - live online nascholing
Grootse praktijkonderzoeken die weinig positief effect hebben op de klas- of schoolpraktijk. Herkenbaar? Ontdek in deze vorming wanneer praktijkonderzoek wel echt iets oplevert.
Programma
Drie vragen staan centraal.
1. Waarom zou ik (meer) aandacht besteden aan praktijkonderzoek?
Een visie op praktijkonderzoek/kwaliteitszorg. Voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: hoe je door kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken betere beslissingen neemt.
2. Hoe onderzoek ik de klas- en schoolpraktijk cyclisch en systematisch?
In KdG Hogeschool werkt men al langer aan onderwijskwaliteit vanuit de principes die nu in inspectie 2.0 voorop staan (cyclisch en systematisch). Je leert de aanpak van KdG kennen en wat je hieruit kan leren voor je eigen praktijk.
De classificatie van examenresultaten, een tool die ontwikkeld werd om kritisch naar examenresultaten te kijken, wordt voorgesteld. Deze tool werd vertaald naar secundair onderwijs en is direct bruikbaar.
3. Hoe formuleer ik een goede (onderzoeks)vraag?
Het is frustrerend om na een praktijkonderzoek te beseffen dat je de verkeerde vragen beantwoord hebt. Helaas gebeurt het vaak. Voorkom deze frustratie door voldoende aandacht te besteden aan het stellen van de juiste (onderzoeks)vragen. Je krijgt een kader voor het stellen van goede vragen en oefent dit voor een casus in je eigen school.
Werkvormen
Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken, werken met eigen casussen.
Doelstellingen
- Je benoemt het belang van praktijkonderzoek en kan collega’s in de school hiervan overtuigen.
- Je kan in de eigen school op een cyclische en systematische manier aan de slag met praktijkonderzoek.
- Je besteedt voldoende aandacht aan onderzoeksvragen en het formuleren van heldere vragen.
Doelgroep
(adjunct-)directies en (kwaliteits)coördinatoren
Begeleiding
Anneleen Pauwels is stafmedewerker Kwaliteitszorg bij KdG hogeschool. Haar interesse en ervaring ligt bij kwaliteitszorg met impact op de dagelijkse realiteit van studenten, docenten en opleidingen. Haar tool “classificatie van examenresultaten” om kwaliteit van toetsing te bevorderen is nu ook beschikbaar voor het secundair onderwijs.
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten. Zijn voornaamste interesses zijn feedback, toetsing, coachingsvaardigheden en praktijkonderzoek. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.
Praktisch
Cursuscode:
20/DR/049A
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 23 februari 2021 |
09:15u |
16:15u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.