Zoek een nascholing
Je bent hier: Basisonderwijs / Lager Onderwijs / Zelfzorg   Reageren op agressie-incidenten in het lager onderwijs

Reageren op agressie-incidenten in het lager onderwijs

Agressief gedrag: het komt vaak onverwacht en in ieder geval nooit op het goede moment. Agressie komt niet alleen van leerlingen, soms gaat het om agressief gedrag door ouders of collega’s. Soms kom je in een escalatie terecht, die je maar moeilijk kan keren. Of het nu over verbale, psychologische of fysieke agressie gaat, ernstige of eerder subtiele incidenten: de impact ervan kan groot zijn.

Hoe kan je best reageren? Wat zeg je (niet)? Wat met lichaamstaal? Hoe zorg je ervoor dat je je kalmte bewaart? Wat met omstaanders? Hoe doe je dat in de klas, en wat op de speelplaats of tijdens een uitstap?

Focus op deze dag is het moment van het agressie-incident. We overlopen stap voor stap mogelijkheden, aandachtspunten en valkuilen. Een aanrader voor ieder personeelslid dat te maken kan krijgen met agressie van leerlingen en ouders.

Programma

  • Twee soorten agressie, het fysiologisch verloop van een agressie-incident, impact ervan op jezelf, de dader en omstaanders: een korte update.
  • Strategieën om efficiënt te reageren op het moment van het agressieve gedrag.
    Komen aan bod: kalmeren, confronteren en ontmijnen, zowel met woorden als lichaamstaal. We hebben daarbij ook oog voor veiligheidstips en hoe collega’s elkaar tijdens een incident kunnen ondersteunen.
  • Emoties (voor, tijdens en na de feiten): eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid… onder controle houden.

Doelstellingen

Na deze nascholing:

  • voel je je sterker en veiliger in de omgang met leerlingen en ouders;
  • heb je inzicht in hoe een agressie-incident zich ontwikkelt;
  • kan je een aantal effectieve reactiestrategieën hanteren in geval van agressief gedrag;
  • kan je makkelijker rustig blijven in confrontatie met agressief gedrag;
  • kan je kritisch reflecteren over je eigen handelen bij agressie.

Werkwijze
Korte theoretische inleidingen en oefeningen wisselen elkaar af. Daarbij wordt zo goed mogelijk aangesloten op de eigen ervaringen van de deelnemers. De verschillende reactiestrategieën worden aangeleerd via inleefoefeningen en rollenspel in kleine groepjes.

Doelgroep

Alle personeelsleden lager onderwijs: (zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, secretariaatsmedewerkers, directeurs...

Begeleiding

Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in omgaan mét en voorkomen vàn allerlei vormen van ‘moeilijk’ gedrag van kinderen en jongeren en het versterken van sociale vaardigheden, auteur van twee boekjes over agressie in resp. onderwijs en jongerenwerk. Zij is initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school.

Praktisch

Cursuscode: 19/LAG/066A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, dranken en lunch (broodjesmaaltijd en soep) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 20 februari 2020 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen