Je bent hier:   Ruimtevaart in je klas: 'Op reis naar de ruimte met Fritz' en 'Op schoolreis naar de Maan'

Binnenkort zullen steeds meer mensen naar de maan reizen én er zelfs verblijven! Leerlingen zullen dit regelmatig in de actualiteit zien verschijnen. En wanneer zij volwassen zijn, zal de eerste mens voet op Mars zetten! ESERO maakt ruimtereizen eenvoudig bespreekbaar in de klas via lespakketten onderzoekend leren, met huis-, tuin- en keukenmateriaal. Dit alles aansluitend bij de Vlaamse eindtermen.

ESERO Belgium biedt lespakketten aan rond het thema ruimte(vaart).

Het lespakket ‘Op reis naar de ruimte met Fritz’ is geschikt voor kinderen uit de eerste graad lager onderwijs, maar kan met kleine aanpassingen ook voor tweede en derde graad worden gebruikt. Het pakket doorloopt 5 grote thema’s:

1. De acht planeten
  2. Programmeren met kinderen
  3. Hoe werkt een raket?
  4. Welke kledij draag je in de ruimte?
  5. Onze sterrenhemel

Het lespakket ‘Op schoolreis naar de Maan’ is geschikt voor kinderen uit de derde graad en leert je het reilen en zeilen van een echte ruimtereis. Hier staan we stil bij volgende vragen:

• Waarom willen we naar de maan?
  • Hoe ziet het leven eruit op de maan?
  • Hoe geraken we op de maan?
  • Wat is zwaartekracht?
  • Hoe kunnen we terugkeren naar de aarde?

Via proeven en activiteiten worden deze vragen beantwoord.

Alle lespakketten bevatten activerende werkvormen aangepast aan de doelgroepen, de leerlingen ontdekken alles via onderzoekend leren.

Wanneer je lessen in de klas brengt kan je eventueel aansluitend deelnemen aan de (gratis) STEM-projecten van ESERO, waarin je leerlingen worden uitgedaagd met een eigen ruimtemissie.

Na het volgen van deze nascholing …

• beschik je over twee lessenreeksen over ruimtevaart voor de lagere school;
  • ben je vertrouwd met de basisprincipes van ruimtevaart en het belang van hedendaagse ruimtevaart;
  • creëer je een sfeer rond ruimtevaart in je klas;
  • voer je zelf demonstraties en experimenten uit vanuit de handleiding bij de lespakketten;
  • daag je je leerlingen uit om zelf te experimenteren.

Leerkrachten lager onderwijs, geen voorkennis nodig.

Leonie De Clercq is leerkracht lager onderwijs en heeft een extra jaar gestudeerd rond zorgverbreding en remediërend leren. Na een korte tijd in het onderwijs, werkt ze nu al drie jaar bij de UGent Volkssterrenwacht als educatief medewerker en ondersteunt ze ESERO Belgium met hun educatief aanbod.

Cursuscode: 24/LAG/192A

Digitaal cursusmateriaal inbegrepen

Wil je kennismaken met alle projecten voor het lager onderwijs? Schrijf je ook in voor de nascholing 'Ruimtevaart in je klas: doe mee aan Mission X, Moon Camp of Climate Detectives'.

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Laptop met lader

dinsdag 12 november 2024 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)