Je bent hier:
SMARTCAR - 'Ontwerp van een slimme robotwagen' - AFGELAST
SMARTCAR - 'Ontwerp van een slimme robotwagen' - AFGELAST
Tijdens deze nascholing maak je kennis en ga je ook zelf aan de slag met dit creatief STEM-totaalproject. Solderen, programmeren (Arduino & Ardublock), 3D-tekenen, 3D-printen, lasercutten, figuurzagen, boren, kleven, monteren, aansturen van actuatoren en inlezen van sensoren moeten allemaal worden aangewend om te komen tot een unieke low-cost slimme wagen van de toekomst.
Deze slimme wagen kan geprogrammeerd worden om muziek te maken, om lijnen te volgen, om naar licht te rijden, om obstakels te ontwijken en is zelfs bestuurbaar via zelfgemaakte apps. Er kunnen ook tal van STEM-proefopstellingen rond worden opgezet en dit alles wordt ondersteund door uitgebreid lesmateriaal en een snelle hulplijn.
We gebruiken een aantal componenten die via een jaarlijkse groepsaankoop (ongeveer 70 euro) kunnen worden aangekocht, maar de vorm en uitwerking laten we volledig aan de leerlingen zelf - helemaal in lijn met de nieuwe leerplannen. De meer dan 3 000 smartcars die reeds rondrijden in het Vlaamse onderwijs bewijzen de haalbaarheid van dit project.
Meer info en lesmateriaal: www.stemzone.be >> smartcar
Programma
Het zou te veel tijd in beslag nemen om iedereen een volledig wagentje te laten opbouwen, maar we behandelen wel al de noodzakelijke stappen hiervoor.
Je programmeert tijdens de nascholing wel zelf alle actuatoren en sensoren van het robotje om deze lijnen te laten volgen of obstakels te laten ontwijken.
- Hoe moet je goed solderen (hands-on indien gewenst);
- Overlopen montagehandleiding;
- Hands-on: installatie software;
- Hands-on: testen van het geheel;
- Hands-on: programmeren wielen, leds en ringtone;
- Hands-on: programmeren lichtvolger, lijnvolger en obstakel ontwijken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- soldeer je;
- begeleid je klassikaal het monteren en in gebruik nemen van de robotwagen;
- programmeer je alle sensoren en actuatoren in zinvolle STEM-opdrachten;
- maak je zinvolle links met de 4 STEM-domeinen;
- organiseer je een totaalproject vanuit de probleemgestuurde STEM-didactiek.
Doelgroep
Leerkrachten 1ste, 2de, 3de graad secundair onderwijs die een robotkamp of een STEM-totaalproject rond robotica willen organiseren. De modules zijn bruikbaar van de 1ste tot de 3de graad. Basis computerkennis is wenselijk. Geen elektronicakennis vereist.
Begeleiding
Bart Huyskens is reeds 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM-onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Breng je eigen laptop mee, volledig opgeladen en voorzien van Arduino IDE2 software
https://www.arduino.cc/en/software
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.