Spreken en luisteren: hoe trek je het niveau op? (herhaling 1)
Laat leerlingen met elkaar praten, bijvoorbeeld tijdens groepswerk, en het resultaat is vaak: veel decibels en weinig luisteren, veel buiktaal en weinig argumenten, veel onenigheid en weinig consensus. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt.
Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Wat doet hen ook beter luisteren? Kortom, hoe kunnen we gesprekken in de klas effectiever maken?
Een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde didactiek focust eindelijk op het spreken en luisteren zelf: maak kennis met het exploratieve gesprek.
Programma
Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met de didactiek van exploratieve gesprekken.
Dankzij die aanpak, die volledig focust op spreken en luisteren, werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken. En door de techniek zelf toe te passen als leerkracht, kan je ook de kwaliteit van klasgesprekken optrekken. Tegelijk maak je werk van argumenteren, een belangrijke transversale eindterm.
Je maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen de eigenschappen van een goed exploratief gesprek;
- kunnen leerlingen coachen in het houden van betere gesprekken.
Doelgroep
Leraren Nederlands eerste graad, OKAN-leerkrachten.
Begeleiding
Jan T’Sas, leraar Nederlands in tso-bso, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, sinds 2018 doctor in de Onderwijswetenschappen op basis van praktijkonderzoek over sprekend leren.
Praktisch
Cursuscode:
19/NED/020BDeze nascholing was oorspronkelijk gepland op 24/03/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Drank en syllabus inbegrepen.
Beperkt aantal deelnemers!
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 13 oktober 2020 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.