Je bent hier:
Strategisch omgaan met regel-/normovertredend gedrag in de klas
Strategisch omgaan met regel-/normovertredend gedrag in de klas
Het leren van de jongere krijgt in iedere vorm van onderwijs gestalte in de ontmoeting tussen de jongere en de leerkracht. In deze ontmoeting is het hanteren van regel-/normovertredend gedrag een wezenlijk onderdeel van het klasgebeuren. Naast de kansen die de interactie in conflictsituaties biedt voor zowel leerkracht als jongere is de vraag naar de invloed van regel- en normovertredend gedrag op de klasgroep en op het leerkrachtenteam minstens even interessant.
Vooraleer ons te richten op een conflicthanteringsstrategie is een bezinning over de wijze waarop we regels, normen en waarden hanteren in de klas verhelderend. We blijven hier stilstaan bij de vraag hoe je met jongeren kunt werken rond regels en normen. Regel- en normovertredend gedrag krijgt betekenis doordat je als leerkracht betekenis geeft aan dit gedrag. We proberen conflicten te waarderen als essentiële gebeurtenissen binnen het opvoedingsproces.
Programma
- Werken met regels - normen - waarden in de klas.
- Strategisch omgaan met regelovertredend gedrag.
- Denken over sancties, time-out en markeren van gedrag i.f.v. een werkbare relatie.
- Herkennen en erkennen van de verschillen in conflicthanteringsstijlen van collega's en hieromtrent feedback kunnen geven.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- kan je een set regels maken passend bij de competentie van de doelgroep;
- kan je strategisch een conflict analyseren en eventueel bijsturen;
- heb je inzicht in je eigen conflictstijl.
Doelgroep
Leerkrachten, graadcoördinatoren, directies, leerlingenbegeleiders secundair onderwijs.
Begeleiding
Geert Stroobant, lic. Lichamelijke Opvoeding, directeur De Heide. Hij is reeds verschillende jaren actief in de zorg als leidinggevende. Tevens is hij als vormingswerker actief in de domeinen omgaan met moeilijk gedrag, conflicthantering en teamontwikkeling. Hij begeleidt in die functie verschillende voorzieningen en scholen. Hij is auteur van de boeken Teamcoaching in de jeugdhulpverlening en Management van verbondenheid.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/063ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 3 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
maandag 17 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.