Succesfactoren voor inclusief onderwijs: pas ze toe op jouw school
Met zicht op het nieuwe leersteundecreet leer je in deze nascholing wat de cruciale factoren zijn om inclusief onderwijs succesvol te implementeren in je school. Je hebt de kans om vanuit het spinnenwebmodel te reflecteren op moeilijke casussen waar je met je team mee worstelt.
Programma
- Kennismaking met het spinnenwebmodel, wat resulteerde uit Vlaams Survey-onderzoek naar inclusief onderwijs in Vlaanderen.
- Bespreking van (eigen) casussen vanuit de blik van dit spinnenwebmodel, aan de hand van intervisiemethodieken.
- Rollenspel aan de hand van een invulblad om de doelmatigheidsbeleving van een leraar in kaart te brengen, in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsnoden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing...
- hanteer je het spinnenwebmodel in je school of in de school die je adviseert;
- ken je de factoren die inclusief onderwijs helpen realiseren;
- gebruik je een tool om de doelmatigheidsbeleving (competentiegevoel) van een leraar in kaart te brengen.
Doelgroep
Zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, GOK-medewerkers, pedagogisch begeleiders secundair en hoger onderwijs.
Begeleiding
Liesbet Sourbron is klinisch psychologe en Hergo moderator. Zij werkt 18 jaar in een secundaire school als leerlingbegeleider, waarvan de laatste vijf jaar als zorgcoördinator. Zij is tevens lesgever binnen de educatieve master bij het vak leerlingenbegeleiding aan de Universiteit Antwerpen en freelance nascholer over thema’s als pesten, herstelgericht werken en verbindende communicatie.
Praktisch
Cursuscode:
22/LZG/045BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 3 mei 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.