Je bent hier:
Taalontwikkelingsstoornissen herkennen bij meertalige kinderen (herhaling 1)
Taalontwikkelingsstoornissen herkennen bij meertalige kinderen (herhaling 1)
Heeft jouw meertalige leerling een blootstellingsachterstand of een taalontwikkelingsstoornis? Bij meertalige leerlingen is het moeilijk om uit te maken of de taalproblemen in het Nederlands te wijten zijn aan onvoldoende blootstelling in die taal of aan een taalontwikkelingsstoornis. Nochtans is het juiste onderscheid cruciaal voor een gepaste begeleiding.
Programma
Tijdens deze nascholing krijg je inzicht in wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is. Via enkele korte opdrachten ervaar je ook zelf hoe het voelt om een TOS te hebben. Aansluitend leer je per leeftijdsgroep de belangrijkste alarmsignalen van TOS kennen. Veel meertalige leerlingen met louter een blootstellingsachterstand vertonen echter dezelfde signalen. Je leert hoe je in een eerste fase leerlingen met een blootstellingsachterstand kan onderscheiden van leerlingen met een TOS. Je maakt onder meer kennis met de meertalige oudervragenlijst ALDeQ-NL over de moedertaal(ontwikkeling) van de leerlingen. Casusopdrachten helpen jou om de juiste beslissingen te leren maken en enkel kinderen met een TOS door te sturen voor logopedische begeleiding.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- (her)ken je de alarmsignalen van een taalontwikkelingsstoornis;
- ben je vertrouwd met het screeningsinstrument ALDeQ-NL;
- kan je het screeningsinstrument ALDeQ-NL in de schoolcontext gebruiken;
- verwijs je meertalige leerlingen met taalproblemen gericht door.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs
Begeleiding
Charlotte Mostaert is logopedist en werkt als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More. Haar onderzoek richt zich hoofdzakelijk op taalproblemen bij meertalige kinderen.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/080BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 april 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.