Taalstimulerend aan de slag met de jongste kleuters en laagtaalvaardige kleuters
Een goede taalontwikkeling kent best een vliegende start. Daarom is de rol van de peuterleerkracht niet weg te denken in een taalstimulerende aanpak. Toch is het een uitdagende leeftijd om talig mee aan de slag te gaan, gezien de vaak erg beperkte woordenschat die eigen is aan peuters. Deze nascholing geeft je kaders en inspiratie om zo talig mogelijk te werken in de peuterklas. Daarnaast is deze nascholing prima geschikt voor leerkrachten die lesgeven aan kleuters met een lage taalvaardigheid in het Nederlands. De aanpak en taalverwerving verloopt immers grotendeels hetzelfde bij peuters als bij NT2/NT3-leerders.
Programma
Tijdens deze vormingsdag krijg je eerst kaders aangereikt om een krachtige taalleeromgeving te installeren in de klas. Een concrete aanpak vertrekt immers altijd vanuit een sterke visie. Daarna nemen we samen de impressie onder de loep. Met een stevige themastart geef je kinderen immers de nodige (talige) basis om op verder te bouwen. We bekijken hoe we een voorleesactiviteit zo taalstimulerend mogelijk kunnen aanpakken. We brengen samen ook alles in de praktijk. Op die manier ga je naar huis met concrete inspiratie voor uitgekiende impressies, sterke vertelmomenten en inspiratie voor talige tussendoortjes in de hoeken en daarbuiten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je hoe zinvol het is om in te zetten op een sterke impressie;
- installeer je met de nodige didactische kaders een krachtige taalleeromgeving in je klas;
- geef je je voorleesmomenten zo vorm dat ze optimaal inzetten op taal en begrijpend luisteren;
- ontwikkel je een impressiemoment waar je een thema verder op kan uitbouwen;
- heb je een hele hoop inspiratie op zak om in kleine gestolen momenten erg taalstimulerend te werken.
Doelgroep
Peuterleerkrachten, leerkrachten eerste kleuterklas en leerkrachten met laagtaalvaardige kleuters
Begeleiding
Saar Steverlinck is sinds 2012 verbonden aan Hogeschool PXL. Ze is lector Nederlands met expertise in de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs en Lager Onderwijs. Sinds 2019 werkt ze ook als onderzoeker binnen PXL Research waar ze onderzoek voert naar talentgericht werken met kleuters en leerlingen van de eerste graad. In 2022 startte ze een onderzoek naar het vormgeven van een taalrijk (thuis)milieu via een warm partnerschap met ouders.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/071ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 27 januari 2025 |
09:30u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.