Je bent hier:
Taaltechnologie en taalredactie
Taaltechnologie en taalredactie
Hoe breng je taaltechnologie en taalredactie voor de klas? Wist je dat computerprogramma’s heel wat grammaticale analyses kunnen uitvoeren, zoals zinsontleding en de herkenning van woordsoorten? Wist je dat je in een vingerknip alle eigennamen uit een tekst kan halen of de tekst kan laten samenvatten? En wist je dat je je eigen teksten naar een hoger niveau kan tillen (mét feedback en tips) dankzij AI?
Programma
Deze nascholing is een startpunt voor enkele praktijkgerichte lessen rond deze thema’s. Traditionele taalanalyses en -oefeningen staan centraal… met digitale hulpmiddelen!
Je krijgt een korte theoretische introductie bij verschillende methodes en tools. Vervolgens ligt de focus op praktische oefeningen waarmee je aan de slag kan met je leerlingen in je lessen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je taaltechnologie uitleggen alsook belangrijke technieken en methodes uit het veld (bv. machine learning, deep learning);
- kan je leerlingen begeleiden in oefeningen rond taaltechnologische analyses (bv. part-of-speech tagging, syntactische parsing, lemmatisering): traditionele taalanalyses uitgevoerd a.d.h.v. digitale tools;
- kan je deze oefeningen zelf opstellen, in verschillende talen;
- kan je leerlingen begeleiden in oefeningen met digitale tools voor taalredactie op eigen teksten (bv. automatische vertaling, automatische herschrijving van teksten…);
- kan je deze oefeningen zelf opstellen, in verschillende talen;
- kan je leerlingen begeleiden om kritisch te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen van het raakvlak tussen taal en technologie.
Doelgroep
Leerkrachten derde graad secundair onderwijs die taaltechnologie en taalredactie voor de klas wil brengen. In het bijzonder leerkrachten Nederlands, moderne vreemde talen en communicatiewetenschappen derde graad.
Begeleiding
Lisa Hilte is doctor in de taalkunde. Ze is programmacoördinator voor de Vlaamse AI Academie, doceert aan UAntwerpen en werkt als freelance wetenschapsjournalist. Ze verdiept zich het liefst in het raakvlak tussen taal en technologie.
Praktisch
Cursuscode:
23/TAL/057ABroodjeslunch en cursusmateriaal inbegrepen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
een opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 26 april 2024 |
09:00u |
15:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.