Techniek- en STEM-traject voor de eerste graad secundair onderwijs - Afgelast
Met het thema 'techniek' aan de slag gaan, is niet altijd eenvoudig. Daarom ontwikkelden wij voor leerkrachten van de eerste graad het Techniek- en STEM-traject.
Programma
De lessenreeks is opgebouwd rond verschillende pijlers:
- Pijler elektriciteit
Een basisopleiding elektriciteit aan de hand van:- Experimenteerset elektriciteit: Deze set geeft je alle tools om aan de slag te gaan, gaande van een eenvoudige stroomkring tot een meer ingewikkelde schakeling. Ideaal als uitbreiding of om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan.
Realisatie gele plaat: Met de gele plaat maak je 30 stroomkringuitdagingen. We solderen deze plaat tijdens de nascholing, zodat je er de dag erna in de klas al mee aan de slag kan. - Automatiseer de StroOHMkring deel 1: Dit educatief pakket bestaat uit twee delen (het tweede deel valt onder de pijler 'elektronica'). In het deel rond elektriciteit leren je leerlingen alles over de eenvoudige stroomkring, verschillende verbruikers, serie-, parallel- en gemengde schakelingen en de wet van Ohm.
- Pijler elektronica
- IR13: Laat je leerlingen een legotrein bedienen en manipuleren. De opdrachten worden steeds uitdagender. Leer hen zo denken als echte ingenieurs!
- Automatiseer de StroOHMkring deel 2: Het tweede deel van het pakket gaat over elektronica. Je leerlingen leren werken met de transistor, sensoren, logische poorten... Met deze kennis kunnen ze vervolgens hun eigen schakelingen of werkstukken automatiseren.
- Pijler energie
De werking van duurzame energiebronnen: Waarom zijn duurzame energiebronnen zo belangrijk? Onderzoek de werking van een windmolen en een zonnecel. Laat het thema klimaat praktisch aan bod komen in je lessen.
Doelstellingen
Leerkrachten:
- onderzoeken een sturing met in- en uitvoerorganen;
- formuleren de wet van Ohm;
- lichten aan de hand van metingen het verband tussen de spanning over en de stroom door een verbruiker toe;
- lezen elektrische schema's;
- onderzoeken een eenvoudige regeling van een systeem;
- definiëren het begrip arbeid;
- herkennen verschillende soorten brandstoffen;
- ontwerpen wieken om een zo hoog mogelijk rendement op te wekken;
- ontdekken de werking van een zonnecel door de realisatie ervan.
Doelgroep
Leerkrachten techniek en STEM van de eerste graad secundair onderwijs
Begeleiding
Matthias Stroobants is educatief medewerker bij RVO-Society. RVO-Society wil jongeren (6-18 jaar) interesseren voor STEM, techniek en wetenschappen. Die jongeren bereiken, kunnnen we niet alleen. Dankzij gedreven leerkrachten die hun leerlingen de wereld van wetenschappen, techniek en STEM tonen, kunnen we (nog) meer jongeren bereiken en stimuleren. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.rvo-society.be.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.