Technisch lezen en leesmotivatie: een gouden combinatie!
Merk je, ondanks je inspanningen, dat het technisch leesniveau en hierdoor de leesmotivatie van je leerlingen achteruit gaat? Of dat er een grote(re) kloof ontstaat tussen de sterke en zwakkere lezers? Tijd om dit proces eens onder de loep te nemen! Tijdens deze nascholing krijg je een cyclisch model aangereikt dat echt werkt, doorspekt met heel wat praktische voorbeelden! Ook nemen we de tijd om dit school- en of klaseigen te maken zodat je er snel mee aan de slag kan!
Programma
Je start de dag met een stukje theorie: Wat is leesmotivatie? En welke plaats heeft technisch lezen daar in? Vervolgens verken je het cyclisch model en bekijk je bij elke fase hoe leesmotivatie daarin een plaats krijgt. Je koppelt er meteen praktijkvoorbeelden en materialen aan, zodat je het theoretische stuk direct tot leven ziet komen.
In de namiddag ga je aan de slag om een plan van aanpak te maken voor je eigen klas en/of school op basis van wat er in de voormiddag besproken werd. De begeleider fungeert als coach tijdens dit proces; daarnaast versterken de deelnemers elkaar over de scholen en niveaus heen door samen te werken aan eigen plannen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- erken je het belang van goed technisch leesonderwijs in functie van leesmotivatie en begrijpend lezen;
- kan je de inhoud van het cyclisch model voor technisch lezen met de 4 onderdelen beschrijven, organiseren en toepassen en weet je hoe leesmotivatie in elk onderdeel verweven zit;
- stel je een leesplan op op basis van testen en foutenanalyses;
- heb je een plan van aanpak om er in je klas of school mee aan de slag te gaan;
- ga je (terug) met goesting met technisch lezen aan de slag omdat je voelt dat dit echt kan werken.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs (2de tot en met 6de leerjaar).
Als je schoolbreed wil kijken, is het handig om met een kerngroep de vorming te volgen.
Begeleiding
Danielle Meeus is een ervaren onderwijsprofessional in zowel het kleuter- als het lager onderwijs. Het methode- en het meer regulier onderwijs zijn haar beide bekend. Ze krijgt energie van het omzetten van theorie naar praktijk die echt werkt!
Praktisch
Cursuscode:
23/LAG/159ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 12 maart 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Schrijf in voor deze cursus