Traject: Er is nog (h)OOP - Objectgeoriënteerd programmeren in C# (herhaling 1) - AFGELAST
In dit 5-daagse nascholingstraject word je volledig klaargestoomd om applicaties te programmeren in C#, zelfs zonder enige programmeerkennis. We maken gebruik van de gratis tool Visual Studio en tonen je hoe je met behulp van eenvoudige code al interessante STEM-gerichte applicaties kunt ontwikkelen. Gedurende de eerste 2 dagen duiken we in de wonderlijke en toegankelijke wereld van de C# ('seesharp') programmeertaal. Vervolgens gaan we gedurende de volgende 3 dagen stapsgewijs een objectgeoriënteerde aanpak introduceren. Tijdens dit traject ontvang je tal van voorbeelden, kennisclips, cursusmateriaal en ander nuttig lesmateriaal, waarmee je zonder gedoe direct aan de slag kan in je eigen lessen.
Programma
Iedere dag bestaat uit een reeks (korte) theoriesessies, onmiddellijk gevolgd door een hands-on oefening onder begeleiding.
Dag 1: Op de eerste dag verkennen we de programmeertaal C# en leren we hoe we invoer van de gebruiker via het toetsenbord kunnen verwerken en resultaten op het scherm kunnen weergeven (in een console). We gaan aan de slag met het ontwikkelen van kleine, maar nuttige applicaties, zoals het berekenen van formules uit fysicalessen of het geven van gepaste adviezen aan de gebruiker aan de hand van beslissingsstructuren
Onderwerpen die onder andere aan bod komen: variabelen, expressies, de Random- en Math-bibliotheek, if/else
Dag 2: Methoden, loops en arrays om onze code zowel eenvoudiger als krachtiger te maken. We ontdekken het belang van het vermijden van dubbele code en leren dat goede programmeurs eigenlijk luie programmeurs zijn, omdat ze efficiëntie hoog in het vaandel dragen. Op het einde van deze dag zullen we al een eenvoudige Pong-variant kunnen maken.
Onderwerpen: loops, methoden, arrays (lijsten van data)
Dag 3: Met C# in de vingers is het tijd voor het hoofdgerecht: objectgeoriënteerd programmeren (OOP)! We leggen tijdelijk onze computer opzij en ontdekken dat OO programmeren eigenlijk een veel intuïtievere manier van programmeren is dan de manier waarop we de eerste 2 dagen werkten. Pong zal de ideale kapstok vormen om de kracht van (én hopelijk het plezier van werken met) OOP aan te tonen. En als je goed oplet vangen we misschien ook wel enkele Pokémons!
Onderwerpen: klassen en objecten, constructors, properties en het vermaledijde static keyword
Dag 4: Objecten zijn interessant, maar hun waarde komt pas echt tot uiting wanneer we ze op grote schaal kunnen laten werken. Op de vierde dag brengen we alle kennis van de voorgaande dagen samen en leren we werken met 'arrays on steroids': Lists. Stel je voor dat we Pong willen spelen met 10, 100 of zelfs 1000 (!) balletjes. Lists zullen ons daarbij van dienst zijn. Maar wat als onze balletjes ook andere gedragingen moeten vertonen, zoals teleportatie? Dan is het tijd om overerving te verkennen, een fundamenteel concept van OOP dat van ons nog efficiëntere programmeurs zal maken!
Onderwerpen: List, overerving
Dag 5: Op de vijfde dag staat het versterken van onze kennis van OOP centraal. Aan de ene kant zullen we enkele ietwat meer abstracte OO-concepten, zoals polymorfisme, compositie en interfaces, bespreken. Aan de andere kant zullen we samen concrete projectideeën bedenken die je kunt toepassen binnen jouw vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan een applicatie die metingen uitleest van een chemie-experiment en vervolgens nuttige informatie weergeeft.
Onderwerpen: polymorfisme, compositie, interfaces en werken met tekstbestanden.
Het ontwikkelde lesmateriaal wordt digitaal ter beschikking gesteld, zodat je het als basis kunt gebruiken voor je eigen lessen. Daarnaast ontvang je ook het handboek 'Zie Scherp Scherper' (t.w.v. €55), waarop deze cursus is gebaseerd. Het handboek is beschikbaar in zowel papieren vorm als in pdf-formaat én als publiek toegankelijke website.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je een stevige kennis van de C# programmeertaal;
- heb je een goede basis van het verschil tussen OOP en de klassiekere ‘gestructureerd programmeren’ aanpak;
- verwerk je invoer van gebruikers en toon je resultaten op het scherm;
- ontwikkel je kleine applicaties met variabelen, expressies en beslissingsstructuren;
- maak je code efficiënter met methoden, loops en arrays;
- ontwikkel je een eenvoudige Pong-variant;
- kan je in een OOP manier ‘denken’;
- gebruik je klassen en objecten in C#;
- begrijp je constructors, properties en het static keyword;
- werk je met Lists om met een groot aantal objecten te werken;
- pas je overerving toe in je applicaties;
- werk je met gevorderde OOP concepten zoals polymorfisme, compositie en interfaces en tekstbestanden;
- maak je code die eenvoudige tekstbestanden zal inlezen en verwerken.
Doelgroep
Voorkennis: Een basis computerkennis vereist. Géén programmeerkennis vereist.
Doelgroep algemeen: Leerkrachten derde graad STEM, wetenschappen, wiskunde, talen, techniek, informatica, elektronica…
Doelgroep specifiek:
- Richting ‘Informatica- en communicatiewetenschappen’ en ‘Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen’: doelstellingen rond objectgeoriënteerd programmeren, algoritmiek en numerieke methoden
- Vak ‘Informatica’ in de derde graad doorstroming: doelstellingen rond algoritmiek en numerieke methoden
Begeleiding
Tim Dams is werkzaam aan de AP Hogeschool binnen de opleidingen Toegepaste Informatica en Elektronica-ICT, waar hij reeds vele jaren objectgeoriënteerd programmeren met behulp van C# doceert. Zijn handboek 'Zie Scherp Scherper' wordt in meerdere opleidingen in Vlaanderen gebruikt en krijgt geregeld fijne kritieken.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop met Visual Studio community op geïnstalleerd
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Visual Studio community edition installeren via https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/. Kies zeker minimaal de workload “.NET desktop development”.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.