Vakgroepwerking: sleutel tot kwaliteitsverbetering
Vakgroepwerking
- is een middel tot grotere professionaliteit. Hoe groter de betrokkenheid van elke leerkracht, hoe groter het rendement;
- heeft veel, zoniet alles, met samenwerking tussen de leerkrachten en de schoolleiding te maken.
Vakgroepen functioneren het meest effectief in een "lerende" cultuur. In een dergelijke cultuur kan en mag je ervoor uitkomen dat iets minder goed lukt, dat je een onderdeel minder goed kent.
De vakgroep:
- kan werkpunten van haar leden opvangen en de sterkte ten volle benutten;
- is het platform van overleg bij uitstek waar leraren elkaar vanuit éénzelfde vakbekommernis kunnen vinden.
Programma
De vakwerkgroep: gericht op eenzelfde doel
- vakgroepwerking: leerlingen, leerkrachten én directie samen betrokken;
- concrete taken van de vakgroep: tal van mogelijkheden;
- planmatige aanpak: van ervaring naar reflectie over actie tot evaluatie en bijsturing;
- schoolorganisatorische voorwaarden voor een goede vakgroepwerking;
- werkgroepen in soorten: horizontaal, verticaal, interscolair.
Doelgericht vergaderen: volgens duidelijke procedures
- een transparante procedure;
- profiel van de vakverantwoordelijke;
- teamwerk vraagt "teamgericht" leiderschap;
- een agenda op maat en een leesbare verslaggeving;
- goed vergaderen bekeken door de bril van de lichaamstaal.
Profiel van de vakverantwoordelijke
Het team: onderbouwd door goede relaties
- ontwikkelingsfasen van vergadergroepen;
- collegiale consultatie;
- weerstanden ernstig nemen en... ombuigen;
- de "lerende" vakgroep: verre toekomst of realiteit?
- onderwijsontwikkeling is teamwerk en teamdenken.
Werken met collega's in de vakgroep: eigen werkvragen analyseren en oplossen
Doelstellingen
De deelnemers weten:
- hoe een goede vakgroepwerking de lesopdracht en het werk van de individuele leerkracht kan verlichten;
- hoe vakgroepwerking effectief bijdraagt tot vakbekwame(re) leraren, dus tot kwalitatief onderwijs.
Doelgroep
Vakgroepverantwoordelijken, coördinatoren en directies s.o.
Begeleiding
Kathy Douchar, Germanist, voormalig leerkracht Engels en toegepaste psychologie, voormalig directeur Stedelijk Lyceum Pestalozzi, trainer, coach, nascholer.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
17/OND/032ABeperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Op 05/02/2018 is het studentenrestaurant gesloten. Eigen lunchpakket mee te brengen a.u.b.
Op 01/03/2018 is het studentenrestaurant wel open. Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro. Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 194 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 februari 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
donderdag 1 maart 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.