Van Bobbejaan tot Bazart: popmuziek in de Nederlandse taal
Nederlandstalige popsongs zijn interessant lesmateriaal, maar lijken niet altijd sant in eigen land. Toch verschaffen ze heel wat activerende leerkansen voor leerlingen, als insteek of als bronmateriaal voor lessen rond vaardigheden, literatuur of taalbeschouwing. Bovendien bieden ze een grondige kennismaking met de culturele rijkdom en verscheidenheid van de Nederlandstalige taal. Neem je leerlingen mee in de leerrijke wereld van de popmuziek die een toegankelijke aanzet vormt om te werken aan eindtermen.
Programma
In deze nascholing krijg je concreet lesmateriaal aangereikt om aan de slag te gaan met Vlaamse en Nederlandse liedjesteksten. Je staat stil bij zowel oudere Nederlandstalige klassiekers als bij recentere nummers. Zo krijg je zicht op de evolutie van de rol van het Nederlands als taal van de popmuziek. Van Boudewijn de Groot naar Noordkaap, van Clouseau naar Meau, of van Tourist Le MC naar Merol, je springt voortdurend heen en weer. Diverse genres als kleinkunst, Nederhop, rock, folk of pop komen aan bod. Vanuit de liedjes leg je verbanden met teksten en oefeningen voor de eindtermen rond linguïstiek (bv. taalvariatie), literatuur (bv. poëzie, stijlfiguren) of luister-, lees- en schrijfvaardigheid. Dit alles met oog voor de vernieuwde eindtermen Nederlands in de tweede en derde graad. Een taalkundige knipoog naar het Afrikaans en een bruggetje naar Like Me dat Nederlandstalige klassiekers een nieuw leven geeft voor de jongere leerlingen, kunnen niet ontbreken.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- leer je je leerlingen liedjesteksten analyseren, zowel formeel als inhoudelijk;
- verbreed je de leefwereld van je leerlingen door hen in contact te brengen met authentiek materiaal van oudere en recentere Nederlandstalige popmuziek;
- laat je je leerlingen 'hun' muziek vergelijken met die van vorige generaties en breng je je leerlingen de evolutie van de Nederlandstalige popmuziek bij;
- leer je je leerlingen open te staan voor diverse cultuuruitingen in het Nederlands;
- help je je leerlingen informatieve, diverterende, persuasieve en literaire teksten over Nederlandstalige popcultuur te begrijpen en waarderen;
- stimuleer je je leerlingen om taalvariëteiten binnen liedjesteksten te ontdekken en te begrijpen;
- werk je vanuit toegankelijk materiaal aan eindtermen rond linguïstiek, literatuur en vaardigheden.
Doelgroep
Leraren Nederlands van de tweede graad en derde graad secundair onderwijs, zowel doorstroom- als dubbele finaliteit.
Begeleiding
Bart Goossens, leraar Nederlands en Engels, co-auteur handboekenreeks On Track
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/035ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 12 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus