Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Project Algemene Vakken   Van Bobbejaan tot Bazart: popmuziek in de Nederlandse taal

Van Bobbejaan tot Bazart: popmuziek in de Nederlandse taal

Nederlandstalige popsongs zijn interessant lesmateriaal, maar lijken niet altijd sant in eigen land. Toch verschaffen ze heel wat activerende leerkansen voor leerlingen, als insteek of als bronmateriaal voor lessen rond vaardigheden, literatuur of taalbeschouwing. Bovendien bieden ze een grondige kennismaking met de culturele rijkdom en verscheidenheid van de Nederlandstalige taal. Neem je leerlingen mee in de leerrijke wereld van de popmuziek die een toegankelijke aanzet vormt om te werken aan eindtermen.

Programma

In deze nascholing krijg je concreet lesmateriaal aangereikt om aan de slag te gaan met Vlaamse en Nederlandse liedjesteksten. Je staat stil bij zowel oudere Nederlandstalige klassiekers als bij recentere nummers. Zo krijg je zicht op de evolutie van de rol van het Nederlands als taal van de popmuziek. Van Boudewijn de Groot naar Noordkaap, van Clouseau naar Meau, of van Tourist Le MC naar Merol, je springt voortdurend heen en weer. Diverse genres als kleinkunst, Nederhop, rock, folk of pop komen aan bod. Vanuit de liedjes leg je verbanden met teksten en oefeningen voor de eindtermen rond linguïstiek (bv. taalvariatie), literatuur (bv. poëzie, stijlfiguren) of luister-, lees- en schrijfvaardigheid. Dit alles met oog voor de vernieuwde eindtermen Nederlands in de tweede en derde graad. Een taalkundige knipoog naar het Afrikaans en een bruggetje naar Like Me dat Nederlandstalige klassiekers een nieuw leven geeft voor de jongere leerlingen, kunnen niet ontbreken.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • leer je je leerlingen liedjesteksten analyseren, zowel formeel als inhoudelijk;
  • verbreed je de leefwereld van je leerlingen door hen in contact te brengen met authentiek materiaal van oudere en recentere Nederlandstalige popmuziek;
  • laat je je leerlingen 'hun' muziek vergelijken met die van vorige generaties en breng je je leerlingen de evolutie van de Nederlandstalige popmuziek bij;
  • leer je je leerlingen open te staan voor diverse cultuuruitingen in het Nederlands;
  • help je je leerlingen informatieve, diverterende, persuasieve en literaire teksten over Nederlandstalige popcultuur te begrijpen en waarderen;
  • stimuleer je je leerlingen om taalvariëteiten binnen liedjesteksten te ontdekken en te begrijpen;
  • werk je vanuit toegankelijk materiaal aan eindtermen rond linguïstiek, literatuur en vaardigheden.

Doelgroep

Leraren Nederlands van de tweede graad en derde graad secundair onderwijs, zowel doorstroom- als dubbele finaliteit.

Begeleiding

Bart Goossens, leraar Nederlands en Engels, co-auteur handboekenreeks On Track

Praktisch

Cursuscode: 24/NED/035A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 12 februari 2025 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen