Zoek een nascholing
Je bent hier:   Van 't een komt 't ander: een iSTEM-project rond Rube Goldberg machine

Van 't een komt 't ander: een iSTEM-project rond Rube Goldberg machine

Je bent leerkracht STEM en op zoek naar een concreet uitgewerkt project. Je bent geïnteresseerd in de specifieke iSTEM-didactiek vertrekkend vanuit enkele basisprincipes zoals integratie en relevantie waarbij leerlingen onderzoekend en ontwerpend aan de slag gaan. Deze hands-on workshop is dan zeker iets voor jou.

Programma

In deze nascholing maak je kennis met het iSTEM-project ‘Van ’t één komt ’t ander’, een iSTEM project gebaseerd op de bekende schetsen van Rube Goldberg. In dit project ontwerpen en bouwen de leerlingen een ‘kettingreactie’ waarin ze een aantal concepten uit natuurwetenschappen en techniek toepassen op een ontwerpende en onderzoekende manier.

Je ervaart zelf enkele concrete activiteiten uit het project, frist enkele inhoudelijke concepten op en kijkt naar mogelijke resultaten van leerlingen (learning by experiencing). Er wordt ook ruimte voorzien voor reflectie over de STEM-aanpak, werkvormen en evaluatievormen (learning by reflecting). Je kan binnen het project eigen accenten leggen door er andere inhouden of opdrachten aan te koppelen.

Enkele leerkrachten getuigen hoe zij met dit iSTEM-lesmateriaal aan de slag gingen in hun klas.

We willen dat je naar huis gaat met een concrete planning hoe je dit project in laatste trimester in jouw klas kan uitvoeren (learning by doing).

Tijdens de workshop gaan we aan de slag met een (digitale) leerlingenbundel en leerkrachtenhandleiding.

Doelstellingen

Leerkrachten

  • krijgen een totaal overzicht van het iSTEM project ‘Van ’t één komt ’t ander’. Het leerlingenmateriaal, de centrale uitdaging, de concrete lesdoelen, koppeling met de eindtermen, handleiding, evaluatiemomenten … worden beschikbaar gesteld.
  • kunnen de wetenschappelijke betekenis van het begrip energie verwoorden op het niveau eerste graad secundair onderwijs.
  • zien voorbeelden van enkele leerkrachten die dit project reeds uitgetest hebben in hun klas.
  • doorlopen zelf enkele activiteiten zoals schetsen, onderzoek en een test.
  • reflecteren over de lesaanpak en vertalen dit naar hun context.
  • maken een concrete planning om dit project in hun klas uit te rollen.

Doelgroep

Alle leerkrachten STEM van de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit project is ontwikkeld voor de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken.

Specifieke voorkennis wordt niet verwacht.

Begeleiding

Marie-Paule Buyse heeft lesgegeven en was achtereenvolgens studentenbegeleider aan de Faculteit Wetenschappen (KU Leuven), onderwijsondersteuner en adviseur onderwijs- en internationaal beleid aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen (KU Leuven). In 2017 werd zij projectmedewerker van STEM@School en is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Jan De Lange is docent fysica aan de bachelor voor het secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool Gent. Hij is tevens betrokken bij de cel iSTEM als coach van Teacher Design Teams die iSTEM materiaal ontwikkelen. Dit project werd vorm gegeven binnen deze laatste functie.

Praktisch

Cursuscode: 20/STM/045A

Aangezien het leerlingenmateriaal en handleiding voor de leerkracht meer dan 100 pagina's telt, wordt er een digitale syllabus voorzien.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) laptop of tablet mee om het digitale materiaal te kunnen raadplegen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 17 juni 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen