Verba volant? Leerstrategieën voor een betere woordenschatkennis in klassieke talen
Leerlingen kunnen Griekse en Latijnse teksten slechts vlot begrijpen als zij over een degelijke kennis van het vocabularium beschikken. Toch zijn leerlingen vaak moeilijk te motiveren om de dagelijkse nieuwe woordjes in te studeren én die kennis te onderhouden. In deze nascholing leer je voor de verschillende fases binnen een les klassieke talen hoe je je leerlingen tot een betere woordenschatkennis kan brengen.
Programma
In de nascholing komen de verschillende aspecten van woordenschatdidactiek aan bod: van de eerste kennismaking met nieuwe woorden over herhaling en toetsing tot de woordhulp bij de lectuur van Griekse en Latijnse teksten. Je krijgt achtergrondinformatie vanuit recent wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatverwerving. Je wordt uitgenodigd om aan de hand van discussiepunten en ideeënuitwisseling je eigen woordenschataanpak te onderzoeken. Aan de hand van concrete tips en voorbeelden krijg je een aanzet tot een alternatieve omgang met vocabularium.
Doelstellingen
De deelnemers:
- beoordelen bestaande woordenlijsten kritisch en verbeteren deze;
- vergelijken het rendement van leerstrategieën m.b.t woordenschat;
- bedenken motiverende alternatieven voor woordenschatherhaling;
- integreren de toetsing van woordenschat in algemene evaluatievormen;
- stellen activerende woordhulp op bij de lectuur van teksten.
Doelgroep
Leerkrachten Latijn en Grieks in de eerste en tweede graad s.o.
Begeleiding
Katrien Vanacker werkt als taallector en onderwijsdidacticus in de opleiding Grieks en Latijn aan de Universiteit Gent. Ze geeft ook les Latijn en didactiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAT/007ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
De (basis)woordenlijst die je leerlingen gebruiken + een Latijnse of Griekse tekst met woorduitleg
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 25 januari 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.